Tesla a Mercedes spouští reklamu proti Trumpovi

18. 05. 2025
Tesla a Mercedes spouští reklamu proti Trumpovi
foto: Steve Jurvetson from Los Altos, USA - Elon Musk at the Tesla Annual Shareholder Meeting today / CC BY 2.0 / Wikimedia Commons/Elon Musk

Hrozba cel Donalda Trumpa se stává novým marketingovým tahákem. Automobilky jako Tesla nebo Mercedes-Benz spustily kampaně ve stylu: „Kup teď, než ti Trump zvedne cenu." A funguje to.

Trumpova cla děsí firmy i spotřebitele. A po právu. USA míří k nejvyšší míře tarifních poplatků od roku 1941. Dopad se očekává téměř všude, od drobného zboží z Temu až po luxusní auta. Hlavní břemeno ponesou podle analytiků zákazníci. A právě toho firmy chytře využívají. Spouštějí kampaně s hesly jako „Předtarifní ceny,  jen do vyprodání zásob“ nebo „Kup teď, než se to zdraží“. Nejde jen o malé výrobce, na vlnu se přidaly i největší firmy po celém světě. Trumpovi se to pochopitelně moc nelíbí.

Tesla a Mercedes-Benz se Trumpa nebojí

 

Jedním z pionýrů nové taktiky je, možná paradoxně, Elon Musk a jeho Tesla. Jak upozornil deník Financial Times, návštěvníky kanadského webu Tesly přivítá na stránce velký žlutý banner: „Explore pre-tariff priced inventory while supplies last.“ Neboli „Prohlédněte si nabídku za ceny před zavedením cel, do vyprodání zásob“. Společnost Tesla tím tak v podstatě říká: Trump může kdykoli naše produkty zdražit. Kupujte, dokud ceny drží. 

Do podobné kategorie spadá i Mercedes-Benz. Na billboardech v Kalifornii propaguje modely 2025 s heslem: „No Added Tariffs. 100% Tariff Free. (Žádná přidaná cla. Bez cel.)“ Firma slíbila, že případná cla zákazníkům totiž nepřepočítá do ceny nového vozu. Oproti jiným značkám, které otevřeně přiznávají, že jejich ceny půjdou nahoru, volí Mercedes jiný tón: jistota garance bez navýšení. Obě značky ale pracují se stejnou strategií: strachem z tarifů. A emoce fungují. Jak informoval deník Reuters, v březnu vyskočil prodej automobilů v USA o 5,3% oproti únoru. Podle analytiků za tím částečně stojí právě obava ze zdražení.

 

 

Tesla a Mercedes nejsou jediní, i menší podniky jsou stejným směrem

 

Trumpova cla ještě pořádně nedorazila, ale marketing už jede naplno. A brzy bude k vidění všude. Trh už zahlcují i další značky. Například podle NBC News, značka Omie, prodávající obědové boxy pro děti, rozeslala newsletter s kódem „BeforeTariffs" s upozorněním na blížící se zvýšení cen, právě z důvodu rostoucích nákladů na import z Číny. V kampaních jako této je ale tentokrát cítit reálná obava. Ceny se skutečně zvedat budou.

Trump si vyšlápne na každého, kdo nesouhlasí

 

Největší pozdvižení vyvolal Amazon. Společnost chtěla na svém e-shopu přímo zobrazovat, jak se clo promítne do ceny. Jak informovalo CNN, Trumpův tým označil krok za „politický a nepřátelský akt“. Situaci uklidnil až osobní telefonát přímo od Trumpa: „Jeff Bezos byl velmi milý. Vyřešil to rychle,“ pronesl Trump a Amazon návrh stáhl.

Další bouři způsobila reakce firmy Mattel, tedy výrobce hraček jako Barbie nebo autíčka Hot Wheels. Firma oznámila, že kvůli clům zdraží zboží v USA a část výroby přesune, ne zpět do Ameriky, ale někam, kde je levněji. Trump reagoval bez filtru: „Dáme na jejich hračky 100% clo a v USA neprodají ani jednu”. Je tedy otázkou, kdo si dovolí jít proti proudu a kdo bude ochoten udělat si z Bílého domu nepřítele.

Tagy

▼-0.33%
1 den
▼-0.23%
1 týden
▼-0.47%
1 měsíc
▲+5.28%
1 rok
Akcioměr 51.02%
info
▲+4.62
1 den
▲+10.02
1 týden
▲+9.94
1 měsíc
▲+14.01
1 rok
Index stresu 44.56
info
Naše zprávy najdete i na sítích
FCB, Twitter, LinkedIn