Tesla si ukousla velké sousto, plánuje prodávat 20 milionů aut ročně

10. 03. 2023
Tesla si ukousla velké sousto, plánuje prodávat 20 milionů aut ročně
foto: Pixabay/ilustrativní

Automobilka Tesla zveřejnila vysoce ambiciózní plány pro budoucnost. Do roku 2030 by chtěli prodávat 20 milionů vozů ročně. V porovnání s obratem 1,3 milionů aut z loňského roku se tento plán zdá nereálným. Jakým způsobem toho automobilka hodlá docílit a jak na tyto zprávy reagují investoři?

Podcast serveru Wall Street Journal představil velmi ambiciózní cíle Tesly. Hlavním plánem této automobilky je prodávat 20 milionů automobilů ročně. Aby toho byla schopná dosáhnout, rozhodla se rozšířit výrobu a postavit další továrny, například v Mexiku. Nově by také měla být zainteresována ve výrobě baterií a přesunout větší část prodeje mimo USA.

Přestože snaha ovládnout nově vznikající trh by mohla Tesle vydělat obrovské množství peněz, musí čelit konkurenci téměř odevšad. Se schválením zákazu spalovacích motorů v Evropském parlamentu navíc další velké automobilky oznámily, že končí s vývojem aut na fosilní paliva a začaly investovat nemalé částky do rozvoje elektromobilů, psali jsme zde.

Jak na tyto plány reagují investoři Tesly? Cíl do roku 2030 prodávat 20 milionů aut ročně momentálně vypadá neskutečně, porovnáme-li ho s obratem „pouhých“ 1,3 milionu vozů za loňský rok. Současné největší automobilky dosahují jen poloviny jejich cíle. Minulý týden byly zveřejněny některé plány, jak by se tento neuvěřitelně ctižádostivý záměr měl uskutečnit. Šlo především o snižování výdajů, zvyšování produktivity a podobně.

Zach Kirkhorn, finanční ředitel Tesly, sdílel některé nákladové části tohoto plánu. Podle jeho odhadů by se celkové výdaje měly pohybovat okolo 150 až 175 miliard dolarů. Do této hodnoty bylo započítáno i 28 miliard dolarů, které Tesla již investovala. Podle slov Kirkhorna je tato částka pro společnost přijatelná a nižší, než by on sám předpokládal. Přestože vše vypadá nerealně a přináší s sebou značná rizika, vedení firmy to považuje za dosažitelný cíl, pokud si udrží velmi rychlý a konstantní vývoj.

„Zjistili jsme, že i malé změny ceny mají velký vliv na poptávku. Opravdu velký. Což byla velmi přínosná informace,“ prohlásil Elon Musk výkonný ředitel Tesly.  Reagoval tak na fakt, že současná vysoká cena aut by mohla být jednou z hlavních překážek uskutečnění jejich ambicí. Nicméně jinak se k tomuto tématu nikdo nevyjádřil. Jestli a případně o kolik by se tedy ceny mohly snížit zatím není jasné. Po zveřejnění plánované budoucnosti navíc téměř okamžitě padly hodnoty akcií.

Musk zároveň neposkytuje žádnou informaci k možným elektromobilů další generace, které by již měly být pro uživatele finančně přístupnější. V současné době automobilka prodává pouze čtyři modely osobních aut a jeden model pro přepravu zboží. Na trh by letos také měl přijít nový pickup. „Všechny tyto modely jsou v US naceněné nad 40 tisíc dolarů, a investoři čekají, zda firma vstoupí do nižší cenové třídy. To by pomohlo navýšit počet lidí, kteří by si mohli Teslu potenciálně pořídit. Ne každý si může dovolit koupit nové vozidlo, které stojí více než 40 tisíc dolarů,“ komentuje novinářka pro Wall Street Journal Rebecca Elliott.

Dalším investičním záměrem Tesly je vývoj baterií. Automobilka je známá tím, že si sama vyrábí a konstruuje více součástek než mnoho jiných společností, částí toho jsou i baterie. Čím dál tím větší poptávka po materiálech právě na výrobu baterií pohánějících elektroauta vytváří novou mezeru na trhu, kterou by Tesla velmi ráda zaplnila. Pracují na výtvoru vlastních bateriových článků a plánují postavit zařízení na produkci materiálů pro baterie.

Jelikož se jedná o opravdu ctižádostivé plány vzniká zde i mnoho skeptických postojů. „Nicméně nesmíme zapomínat, že Tesla za poslední roky dokázala mnoho věcí, o kterých si velké množství lidí myslelo, že jsou nereálné,“ sdělila závěrem reportérka.

Tagy

▼-1%
1 den
▼-0.33%
1 týden
▲+4.15%
1 měsíc
▲+32.76%
1 rok
Akcioměr 40.68%
info
▲+1.13
1 den
▲+4.6
1 týden
▼-8.17
1 měsíc
▼-7.04
1 rok
Index stresu 40.57
info
Naše zprávy najdete i na sítích
FCB, Twitter, LinkedIn