Trump vs Mickey Mouse: Boj s Čínou odnese i Disneyland
foto: Gage Skidmore / CC BY-SA 2.0 /Wikimedia Commons/Donald Trump
Trumpova obchodní ofenziva míří nejen na ocel a auta, ale i na Mickeyho. Nová cla na čínské zboží mohou proměnit americké zábavní parky v luxus pro bohaté.
Nová cla na čínské zboží, která prezident Trump znovu prosazuje, nedopadají jen na obchodníky s ocelí. Významně zasahují i do zábavního průmyslu, konkrétně do zábavních parků jako Disneyland, které spoléhají na dodavatelské řetězce nejčastěji z Asie. Rostoucí náklady na dovoz všelijakých suvenýrů z Asie a potravin z Latinské Ameriky se můžou výrazně promítnou už při cenách u turniketů. Navíc ekonomické obavy zpomalují chuť Američanů utrácet. Z návštěvy Disneylandu se stává alternativa drahé dovolené.
Psali jsme
Bez reklamy to nejde. A Temu to právě zjistilo. Jen tři dny stačily k tomu, aby se populární čínská aplikace propadla z předních příček App…
Ceny v Disneylandu: Suvenýr za šest set, nugetky za tři sta
Cenový nárůst se zdaleka netýká jen vstupného. Typickými návštěvníky Disneylandu jsou rodiny s dětmi a každé zdražení se tak logicky znásobí - u vstupu, u oběda i u každého stánku. Nejlevnější jednodenní vstupenka nyní aktuálně stojí 142 dolarů, tedy přibližně 3 100 korun. Pro čtyřčlennou rodinu to znamená přes 12 tisíc korun jen za vstupné. Parkování vyjde na dalších 35 dolarů (zhruba 800 korun). A to jsme teprve za branami parku a ještě jsme nic nesnědli nebo si nekoupili.
Podle výpočtů portálu MagicGuide by si taková rodina měla připravit 200 až 300 dolarů denně pouze na jídlo, tedy dalších zhruba sedm tisíc korun z peněženky. Například klasická porce kuřecích nugetek s hranolkami dnes podle Disney Food Blogu stojí 13,49 USD, tedy zhruba 300 korun. Zvýšená cla na suroviny a zpracované potraviny dovážené z Číny nebo Latinské Ameriky se do cen budou promítat prakticky okamžitě a budou ještě růst.
Totéž platí pro tematické suvenýry. Například tričko s motivem Mickey Mouse se v oficiálním obchodě Disney prodává za 30 USD, tedy přibližně 650 Kč. Dodavatelské řetězce společnosti Disney tvoří přibližně 43 500 zařízení ve více než 100 zemích. Podle údajů z WDW Magazínu, společnost Disney dováží značnou část svého merchandisingu právě z Číny. Tarify zvyšují vstupní náklady, které se musejí promítnout do finální ceny. A cena za „pohádkový zážitek“ roste.
Trump uškodí nejen Disneylandu, ale i okolí
Disneyland má zásadní vliv na místní ekonomiku. Podle zprávy z portálu MagicGuide dosáhla divize Disney Experiences v roce 2024 tržeb ve výši 34,15 miliardy dolarů. Z regionálního pohledu patří Disney World na Floridě mezi největší zaměstnavatele, protože podle Oxford Economics přímo podporuje zhruba 12 % pracovních míst v oblasti. Disneyland navíc přitahuje obrovské množství turistů. Kalifornský Disneyland navštívilo v roce 2023 přes 17 milionů lidí a floridský Magic Kingdom přivítal 17,7 milionu návštěvníků. Celosvětově parky pod značkou Disney zaznamenaly více než 140 milionů návštěv ročně.
Trump a ekonomická nejistota
Zavedení nových cel v rámci obchodní politiky Donalda Trumpa má hlubší dopady než jen na cenovky suvenýrů. Ekonomická nejistota, kterou opatření vyvolávají, se promítá do nálady spotřebitelů. Američané byly doposud zvyklí masivně utrácet za všelicos, ale teď si musejí dvakrát rozmyslet, zda utratí tisíce dolarů za víkendový výlet do Disneylandu.
Obavy lidí ze zdražování se navíc již ukazují. Podle University of Michigan klesl od ledna tohoto roku index spotřebitelské důvěry o 32%. V dubnu 2025 tak činil pouze 52,2 bodu, což je nejnižší hodnota od roku 1990. Generální ředitel Disney, Bob Iger, vyjádřil své obavy ohledně dopadu cel na provoz společnosti. V rozhovoru pro portál Status zdůraznil, že rychlé přesunutí výroby z Asie do USA je však nereálné a že většina lidí "nechápe, jak cla fungují" . Uvidíme tedy, zda jsou opravdu Američani „tak hloupí", jak si všichni myslí. Spíš tomu bude naopak.