Tržby v obchodech rostly, nejvíc v internetových prodejnách

07. 09. 2024
Tržby v obchodech rostly, nejvíc v internetových prodejnách
foto: Pixabay/Zákazníci více nakupovali na internetu

Mírným tempem rostou tržby v českých obchodech. V červenci se tržby v maloobchodě reálně zvýšily meziročně o 4,5 % a meziměsíčně o 0,7 %. Tržby za prodej a opravy motorových vozidel naopak klesly, a to meziročně o 2,1 % a meziměsíčně o 0,8 %. Informoval o tom Český statistický úřad (ČSÚ).

Tržby za potraviny vzrostly v červenci oproti předchozímu měsíci o 1,3 % a za nepotravinářské zboží o 0,4 %, za pohonné hmoty klesly o 0,1 %. Meziročně se maloobchodní tržby v červenci zvýšily reálně o 4,5 %. Tržby za nepotravinářské zboží vzrostly o 5,9 %, za potraviny o 4,0 % a za pohonné hmoty o 0,6 %.

Projevilo se zvyšování reálných mezd

Maloobchodní tržby podle ČSÚ po očištění o cenové vlivy v červenci meziročně vzrostly. Zvýšil se prodej nepotravinářského zboží, potravin i pohonných hmot. „Největší podíl na meziročním růstu maloobchodních tržeb měl prodej prostřednictvím internetu a prodej v nespecializovaných prodejnách s převahou potravin,“ říká Jana Gotvaldová, vedoucí oddělení statistiky obchodu, dopravy a služeb ČSÚ.

Miroslav Novák, analytik AKCENTA CZ, upozornil Deník Vektor, že maloobchod na začátku 3. čtvrtletí poměrně svižně rostl poté, co ve 2. čtvrtletí došlo k přerušení procesu oživování. Petr Dufek, hlavní ekonom Banky CREDITAS sdělil Deníku Vektor svůj názor, že tržby v českých obchodech stále rostou umírněným tempem.

„S ohledem na letošní zvyšování reálných mezd, resp. zlepšení reálné kupní síly domácnosti, jde o adekvátní tempo. Boom zaznamenávají především internetové obchody,“ poukazuje Dufek.

Upozorňuje na potenciál e-shopů, které expandují dále do všech segmentů maloobchodu. „Pro české spotřebitele jsou přehlednější a pohodlnější a umožňují jim nakupovat nejenom IT, kde původně prorazily, ale i vybavení domácností, oblečení a obuv, hobby zboží a také stále více potraviny,“ uvedl hlavní ekonom Banky CREDITAS.

Lidé méně kupují auta

Tržby ve specializovaných prodejnách s kosmetickými a toaletními výrobky podle ČSÚ meziročně vzrostly o 9,9 %, s farmaceutickým a zdravotnickým zbožím o 9,6 %, s počítačovým a komunikačním zařízením o 0,3 % a s výrobky pro domácnost o 0,2 %. Naopak tržby klesly v prodejnách s oděvy a obuví o 1,9 % a s výrobky pro kulturu, sport a rekreaci o 0,5 %.

V nespecializovaných prodejnách s převahou potravin se tržby zvýšily o 4,8 % a ve specializovaných prodejnách potravin se snížily o 3,1 %. Tržby v nespecializovaných prodejnách s převahou nepotravinářského zboží se zvýšily o 14,3 %. Internetovým a zásilkovým obchodům tržby vzrostly o 17,2 %.

Tržby za prodej a opravy motorových vozidel podle ČSÚ reálně meziměsíčně klesly o 0,8 %. Meziročně se tržby snížily o 2,1 %, přičemž za prodej motorových vozidel (včetně náhradních dílů) klesly o 3,3 %, naopak za opravy motorových vozidel vzrostly o 2,6 %.

Čeští zákazníci se vracejí z Polska zpět domů

Vyšší červencový růst maloobchodních tržeb analytik Novák označuje za nepochybně pozitivní. Možným vysvětlením je podle něj to, že se ve 2. čtvrtletí růst maloobchodu téměř zastavil a efekt začátku léta se v červenci odrazil do vyšších prodejů.

„U potravin se možná část nákupů postupně přesouvá z Polska zpět do ČR, a to s ohledem na posilování zlotého a růstu cen potravin v Polsku po ukončení nulové DPH na vybrané potraviny. A červencový růst maloobchodu lze vysvětlit i kolísavostí mezi jednotlivými měsíci, což bychom mohli vidět v horších číslech za srpen,“ předpovídá Novák.

Spotřebitelé zůstávají opatrní

Rychlejší mu růstu útrat v obchodech brání podle Dufka především přetrvávající opatrnost českých spotřebitelů. I nadále mezi nimi panují obavy o vývoj ekonomiky v příštím roce, stejně jako pochyby o vlastní finanční situaci.

„I tak je spotřeba domácnosti hlavním motorem růstu české ekonomiky. Zůstává i ve druhém pololetí letošního roku jen pozvolný a k jeho zrychlení dojde teprve až s růstem zahraniční poptávky,“ domnívá se Dufek.

Dynamika růstu se nejspíš neudrží

Podle Nováka nelze očekávat, že se takto silná meziměsíční dynamika maloobchodu udrží. Spotřebitelská důvěra se přes léto snižovala. Dynamika reálných mezd ve 2. čtvrtletí zpomalila a v první polovině letošního roku pomaleji rostly mzdy nízkopříjmovým domácnostem oproti vysokopříjmovým.

„Výsledně je však podle mě nutné počítat i nadále s tím, že oživování maloobchodu bude i ve druhé polovině letošního roku pozvolnější (necelých 1 % mezikvartálně) a na úroveň maloobchodu bez automobilů z roku 2021 ve stálých cenách se nedostaneme ani letos, a pravděpodobně ani v roce 2025,“ domnívá se analytik Novák.

Zdroje: ČSÚ, CREDITAS, AKCENTA CZ

Tagy

▲+0.62%
1 den
▲+6.44%
1 týden
▲+12.62%
1 měsíc
▲+9%
1 rok
Akcioměr 50.55%
info
▼-1.35
1 den
▼-5.8
1 týden
▼-17.73
1 měsíc
▼-1.49
1 rok
Index stresu 35.24
info
Naše zprávy najdete i na sítích
FCB, Twitter, LinkedIn