Dózy došly, prachy taky: Tupperware na dietě, která mu nesvědčí

02. 02. 2025
Dózy došly, prachy taky: Tupperware na dietě, která mu nesvědčí
foto: arbyreed / Flickr/Stánek s produkty společnost Tupperware

Osud krachující americké společnosti na plastové a silikonové obaly na potraviny Tupperware je nejistý. Víceúrovňový marketing sice společnost v minulosti vynesel, ale dnes se zdá, že je hlavním důvodem jejího úpadku.

Plastové nebo silikonové nádoby na uchování potravin společnosti Tupperware jsou po celém světě známé především kvůli tomu, že jejichž cena je oproti běžným výrobkům razantně vyšší. Zatímco po desítky let byla cena produktů vykompenzována skrze osobní doporučení přímých prodejců, kteří při osobním setkáním zákazníkům vysvětlovali specifické výhody zboží, tato strategie v dnešní době obrovské konkurence přestává stačit. Hvězda Tupperware proto začala klesat a společnost se přidává k dalším gigantům MLM jako Avon nebo Amway, jejichž další pokračování visí na vlásku. 

 

Na začátku společnosti Tupperware byl geniální nápad

 

Společnost Tupperware byla v roce 1946 založena američanem Earlem Tupperem, který měl podle známých již od dětství kreativního a zvídavého ducha. Tupper se pokoušel vybudovat svůj první byznys zaměřený na úpravy krajiny již na počátku 30. let, ale ten se mu vlivem hospodářské krize zhroutil. Po neúspěchu byl Tupper zaměstnán ve společnosti na výrobu platů DuPont, kde vydržel jen rok. Založil si totiž vlastní firmu na výrobu a zpracování plastů, The Earl S. Tupper Company, ve které se snažil experimentovat s tímto novým a zajímavým materiálem. 

Výrobky společnosti Tupperware

Po konci druhé světové války však dostal Tupper geniální nápad. Začal si hrát se zbytky polyethylenu, který dostal od společnosti DuPont, a z těchto kousků tvarováním dokázal vytvořit pružný, ale současně odolný materiál. Když jednoho dne v dílně zkoumal, co by se dalo z tohoto materiálu vytvořit, jeho oči narazily na kovovou plechovku a dostal geniální nápad. Z plastu následně vytvořil nádobu, kterou opatřil vzduchotěsným výkem a tento nový produkt začal prezentovat jako zázračnou nádobu pro delší uchování potravin, které začal nabízet supermarketům. 

Společnost Tupperware zachránil přímý prodej víceúrovňového marketingu

 

Marketing firmy se příliš nedařil a produkty neměly v obchodech úspěch. Situace se zásadně změnila, když se novou tváří společnosti stala marketingová viceprezidentka Brownie Wise, která se pokusila vyřešit problém s nedostatečným zájmem prodejců o produkty. Tímto řešením nebylo nic jiného než adoptování byznys modelu víceúrovňového marketingu. Wise využila společenské situace, která ve Spojených státech v 50. letech panovala a především množství nezaměstnaných žen v domácnosti. Ty od svých manželů sice neměly dovoleno pracovat a musely se starat o domácnost, ale drobný přivýdělek v podobě prodeje plastových nádob pro udržení delší životnosti jejich potravin kamarádkám zněl jako dobrý nápad, jak si k platu manžela vydělat nějaké vlastní finanční prostředky. 

Produkty se začaly prodávat na tzv. Tupperware Party, které nebyli ničím jiným než demonstrací možného využití nádob v domácnosti. Tato strategie velmi dobře zafungovala a produkty společnosti Tupperware začaly mít obrovské množství dlouhodobých klientů. Úspěch Wise však netrval dlouho a kvůli katastrofě na jedné z prodejních akcí, ze které se kvůli bouřce vyklubal spíše boj o holý život, musela marketingová expertka opustit svou pozici. Zanedlouho poté přestalo prodávání plastových obalů bavit také samotného majitele Tuppera, který společnost v roce 1958 prodal za 16 milionů dolarů farmaceutické společnosti Rexel. Ta udržela prodejní model Tupperware až dodnes.

 

Krachující Tupperware se snaží zachránit co jde 

 

V posledních několika letech se však společnost začala potýkat se závažnými finančními problémy, které byly způsobeny velkou konkurencí a tím pádem také klesajícím prodejem výrobků. V září 2024 proto společnost podala žádost o pomoc před bankrotem, protože se její dluhy dle The New York Times vyšplhaly až na 1,2 miliardy dolarů (asi 29 miliard Kč). Na začátku roku společnost zasáhla další rána, když se rozhodla kromě dalších továren v Evropě a USA zavřít svou výrobnu v Belgii. Společnost se tak má postupně stáhnout z více než 67 zemí, kde prodávala svoje výrobky, a bude v příštích letech působit jen v osmi z nich. 

Další osud společnosti Tupperware je tak podobně jako v případě dalších MLM společností založených na modelu víceúrovňového marketingu ve hvězdách. Společnost však oproti Avonu alespoň zatím nečelí soudním sporům se zákazníky. Jelikož se krach a také zánik v příštích letech všem těmto třem gigantům nejspíš nevyhne, tato skutečnost jasně ukazuje na měnící se chování a očekávání spotřebitelů a především také významné otevření trhu dalším společnostem, které začaly MLM firmám svými srovnatelně kvalitními výrobky dýchat na krk. Lidé tak místo předváděcích akcí a doporučení produktů známými spíše preferují výběr zboží na internetu, kde naleznou obrovské množství cenově dostupnějších možností navíc jednoduše doručitelných na jejich adresu. 

Tagy

▼-1%
1 den
▼-0.33%
1 týden
▲+4.15%
1 měsíc
▲+32.76%
1 rok
Akcioměr 40.68%
info
▲+1.13
1 den
▲+4.6
1 týden
▼-8.17
1 měsíc
▼-7.04
1 rok
Index stresu 40.57
info
Naše zprávy najdete i na sítích
FCB, Twitter, LinkedIn