Žáci se bojí posílat peníze online, ukázal průzkum
foto: Pixabay licence/Peníze, ilustrační foto
Česká školní inspekce zveřejnila národní zprávu z mezinárodního šetření PISA věnovanou úrovni finanční gramotnosti patnáctiletých žáků. Ve zprávě jsou představeny výsledky žáků České republiky a dalších devatenácti zemí, které se šetření v roce 2022 zúčastnily.
Výsledky prezentovalo jako MŠMT, tak Česká školní inspekce.
Z téměř stostránkové analýzy, kterou má Deník Vektor k dispozici, vyplývají desítky zajímavých zjištění.
Nejlepších výsledků dosáhli žáci vlámské části Belgie, Dánska, Kanady a Nizozemska. Výsledek České republiky byl nadprůměrný (507 bodů) v porovnání se čtrnácti zúčastněnými zeměmi OECD (498 bodů).
„Více než třetina žáků v České republice (34 procent) dosáhla nejvyšších dovednostních úrovní (čtvrté nebo páté). Ve vlámské části Belgie a v Nizozemsku překročil tento podíl 40 procent,“ komentoval údaje ústřední školní inspektor Tomáš Zatloukal a státní tajemník v Ministerstvu školství, mládeže a tělovýchovy Ondřej Andrys.
Samotná zpráva je rozdělena do pěti kapitol. Vysvětluje v nich například pojetí finanční gramotnosti či srovnávání výsledků. Zohledňuje také sociální složení respondentů a matematickou a čtenářskou gramotnost.
„Z výsledků dotazníkového šetření vyplývá, že žáci se ve škole nejčastěji setkávají s finančními tématy v hodinách občanské výchovy, matematiky, společenských věd a hodin ekonomie nebo podnikání. Socioekonomicky znevýhodnění žáci uváděli ve vyšší míře než žáci socioekonomicky zvýhodnění, že se ve výuce setkávají s finančními pojmy,“ stojí jako jeden ze závěrů.
Zajímavé bylo rovněž konstatování, že celkem 41 procent žáků, kteří vlastní bankovní účet, uvedlo, že si moc nebo vůbec nevěří v posílání peněz online. A pouze 70 procent socioekonomicky znevýhodněných žáků uvedlo, že ví, jak hospodařit se svými penězi.
Detaily národní zprávy PISA v českém jazyce naleznete ZDE.