Zbytečná smrt! Každý osmý na zadním sedadle se nepřipoutá
foto: Pixabay/Nepřipoutaná osoba může smrtelně zradit řidiče i spolujezdce
Bezpečnostní pásy jsou klíčovým prvkem pro ochranu posádky v automobilech. Přestože je jejich používání povinné, stále existují situace, které řidiči i pasažéři ignorují. V Česku se podle posledních dat Centra dopravního výzkumu nepoutá 4,0 % řidičů, 5,4 % spolujezdců vpředu a 12,2 % spolujezdců vzadu.
Cestující nepřipoutaní bezpečnostním pásem se v důsledku dopravních nehod na pozemních komunikacích v Česku každoročně významně podílejí jak na množství všech usmrcených, tak zraněných osob. Jen v loňském roce bylo usmrceno 72 nepřipoutaných osob, dalších 132 jich bylo těžce zraněno, přitom použití bezpečnostních pásů násobně zvyšuje šanci na přežití.
Domácí „zlepšováky“
Centrum dopravního výzkumu sbírá a analyzuje tzv. nepřímé ukazatele bezpečnosti silničního provozu, které jsou důležitými vstupy např. pro Strategii BESIP 2021–2030. Jedním z těchto ukazatelů je také používání bezpečnostních pásů. Dle posledních dostupných informací z loňského roku bylo identifikováno 4,0 % řidičů, 5,4 % spolujezdců vpředu a 12,2 % spolujezdců vzadu, kteří nebyli připoutáni bezpečnostním pásem.
Bezpečnostní pásy jsou součástí povinné výbavy vozidel, jejich nepoužití je přestupek, za který jsou řidiči uděleny 3 body a bloková pokuta 1 500–2 000 Kč nebo sankce ve správním řízení 2 000–5 000 Kč.
„Na místech dopravních nehod se často setkáváme s případy, kdy řidiči obcházejí signalizační zařízení nezapnutých bezpečnostních pásů různými způsoby – například zapnutím pásu za sedadlem nebo zacvaknutím bezpečnostního pásu spolujezdce do západky pro řidiče. Byly také zaznamenány případy, kdy si lidé byli vědomi nesprávné funkčnosti bezpečnostního pásu a snažili se tyto nedostatky různými způsoby eliminovat. Použití pásu bylo pro některé řidiče nepohodlné, a tak se jej pokusili upravit různými metodami. V mnoha případech šlo o „domácí zlepšováky“, ale některé z těchto výrobků lze bohužel i zakoupit,“ uvádí praktické zkušenosti Kateřina Bucsuházy z oblasti Hloubkové analýzy dopravních nehod Centra dopravního výzkumu.
Ztráty z dopravních nehod přesáhly 40 miliard
V roce 1959 se u modelů jedné švédské automobilky poprvé objevily bezpečnostní pásy jako povinná výbava. V Československu se povinnost používat bezpečnostní pásy na předních sedadlech při jízdě mimo obec zavedla v roce 1967. Cílem bylo výrazně snížit počet smrtelných nehod. V průběhu času se vývoj bezpečnostních pásů výrazně posunul kupředu, a přestože dokážou zmírnit následky nehod a mnohdy i zachránit lidské životy, je jejich (ne)používání stále aktuálním tématem, jak potvrzují současné statistiky.
„V současné dekádě (pozn. od ledna 2021 do července 2024) bylo na českých silnicích v automobilech usmrceno 261 osob, které nebyly připoutány bezpečnostním pásem, dalších 428 osob bylo zraněno těžce a 2 496 lehce. Socioekonomické ztráty z těchto dopravních nehod přesáhly 40 miliard Kč,“ říká Lukáš Kadula z oblasti Hodnocení dopadů dopravy, strategií a vzdělávání Centra dopravního výzkumu a dodává: „Podíl nepřipoutaných osob na všech usmrcených osobách v automobilech tak v uvedeném období činil 29 %. V případě těžce zraněných 18 %, u lehkých zranění pak 5 %. Ženy jsou z hlediska používání bezpečnostních pásů zodpovědnější. Z dat vyplývá, že nebylo připoutáno 30 % usmrcených mužů a 24 % usmrcených žen. V případě těžce zraněných osob nebylo připoutáno 21 % mužů a 12 % žen, u lehce zraněných osob nebylo připoutáno 7 % mužů a 3 % žen.“
Nepřipoutaný vzadu může smrtelně zradit řidiče i spolujezdce
Fyzikální zákony fungují vždy a všude – v případě nárazu nebo prudkého sešlápnutí brzdového pedálu se vozidlo zastaví, ale nepřipoutání pasažéři ve vozidlech se budou pohybovat dále, dokud nezastaví o palubní desku, čelní sklo nebo chodník. Při prudkém zastavení z rychlosti 50 km/h se hmotnost člověka může zvýšit až šedesátkrát. To znamená, že osoba vážící 90 kg by najednou vážila až 5 400 kg, 50 kg osoba by pak dosáhla až 3 000 kg.
Představa, že by se v takové situaci nepřipoutaný pasažér udržel na místě, je zcela nereálná. Nepřipoutaný spolucestující vzadu navíc ohrožuje i řidiče a spolujezdce vepředu, které v krajním případě může při nárazu smrtelně zranit.
Nejvíc se hazarduje ve Středočeském kraji
Bezpečnostní pásy jsou jedním ze sledovaných klíčových ukazatelů Strategie BESIP 2021–2030, jejímž hlavním cílem je snížit počet obětí a těžkých zranění v důsledku dopravních nehod na polovinu (pozn. v roce 2030 o 50 % méně vůči výchozímu stavu, který je průměrem let 2017–2019). V období od ledna 2021 do července 2024 bylo oproti stanovenému předpokladu usmrceno o 4,4 % více osob, o 12,6 % méně osob bylo těžce zraněno.
V detailu jednotlivých krajů lze relativně pozitivně v tomto ohledu hodnotit situaci fatálních následků nepřipoutaných osob v Moravskoslezském kraji (7 usmrcených osob), naopak nepříznivě vyznívá bilance ve Středočeském kraji (53 usmrcených osob).
Věnujte dvě sekundy svého času a možná si tím zachráníte život
Nejen řidiči, ale i spolujezdci by si měli uvědomit, že bezpečnostní pás je stále nejúčinnějším nástrojem pasivní bezpečnosti. Jeho používání hraje klíčovou roli při snižování počtu úmrtí a těžkých zranění při dopravních nehodách na silnicích.
Pamatujme na jejich použití nejen pro splnění legislativních požadavků, ale především s ohledem na minimalizaci rizika zranění při dopravních nehodách. Správné zapnutí bezpečnostních pásů trvá pouhé 2 sekundy, které mohou rozhodnout o životě.
Zdroj: Centrum dopravního výzkumu