Ze sta britských startupů se dožijí Series A dva. Nedávno to bylo osm

29. 10. 2025
Ze sta britských startupů se dožijí Series A dva. Nedávno to bylo osm
foto: Pixabay/Ilustrační foto - Údolí smrti

Pouze dvě procenta britských startupů, které získají seed investici, dokážou získat i investici v kole A. Přeběhnout toto údolí smrti navíc průměrně trvá téměř dva a půl roku.

Podle nového výzkumu společnosti ScaleWise se podíl startupů, které zvládnou přechod ze seedového do áčkového investičního kola ve Spojeném království snížil z osmi procent v roce 2023 na pouhá dvě procenta. Další špatnou zprávou je prodloužení průměrné doby mezi seedem a Series A: vzrostla z asi 18 měsíců v roce 2019 na přibližně 29 měsíců. Delší období mezi investičními koly nutí startupy šetřit a prodlužovat takzvaný runway – období, po které dokážou přežít bez nového kapitálu. To znamená menší týmy, odkládání náboru i zpomalování vývoje.

Analytici ScaleWise identifikovali hlavní příčiny, proč firmy mezi koly padají. Především je to slabá go-to-market (GTM) strategie startupů. Častá je závislost na jediném klientovi: asi 18 procent startupů vytváří zdánlivý product-market fit, který se rozpadne po ztrátě hlavního odběratele. Dalším důvodem jsou podle výzkumu špatná personální rozhodnutí zakladatelů startupů, zejména v obchodních týmech. Problém také je, že jen třetina startupů má pro další investiční kolo strukturovaný plán růstu.

Problém podle analýzy není v nedostatku ambicí startupů a jejich zakladatelů, ale ve slabém provedení. Jinak řečeno, mít nápad není poukázkou na úspěch – tou je až dokázat nápad proměnit v růst.

Změna požadavků investorů

Větší vybíravost investorů je důsledkem změny jejich strategie. I v raných fázích rozvoje startupů přestávají být ochotni dávat kapitál s pouhou vidinou potenciálu. Orientují se na projekty, které už dokázaly uspět na trhu a jejich zakladatelé mají jasno v tom, jak úspěch škálovat. Konkrétně investoři přestávají spoléhat na intuici a kladou čím dál větší důraz na data typu náklady na získání zákazníka vůči jeho celoživotní hodnotě, rychlost konverze či opakovanost tržeb.

Místo investic podle vize nyní manažeři britských venture kapitálových fondů hledají „procesní zakladatele“ – lidi, kteří zvládnou analyticky řídit obchod a marketing. Do popředí se dostává trend „fractional leadership“ – tedy dočasní ředitelé pro obchod nebo pro celou GTM strategii. Jednak jde o zkušené manažery, takže je menší riziko nevhodného výběru – a také takový postup umožňuje startupu větší flexibilitu než standardní obsazení pracovní pozice.

Dopady na ekosystém

Otázkou zůstává, zda vyšší úmrtnost mladých startupů zvýší procentuální úspěšnost těch přeživších v následujících investičních kolech. Teoreticky by tomu tak mělo být: ti, kdo prošli přísnějším sítem, už přece prokázali větší životaschopnost.

Je však také možné, že snížená úspěšnost startupů v nejranější fázi je jenom prvním symptomem širšího trendu. Že totiž venture kapitál začal být na startupy obecně „přísnější“. To by v následujících letech omezilo vznik větších technologických hráčů – ale zatím nejsou data, která by takový trend potvrzovala.

Britský trend může naznačovat, kam se posune i evropský startupový trh. Pokud totiž v zemi s rozvinutým venture kapitálem přežijí do Series A jen dvě procenta firem, v menších ekonomikách budou filtry ještě tvrdší. Pro české zakladatele je to signál, že od začátku musí stavět na opakovatelném prodeji a měřitelném růstu – jinak se k investičnímu „áčku“ nikdy nedostanou.

autor: Petr Blažek

Tagy

Naše zprávy najdete i na sítích
FCB, Twitter, LinkedIn