ZE SVĚTA: Danit paliva se nebudou. Ta letecká ne, ta do automobilů ano

08. 09. 2024
ZE SVĚTA: Danit paliva se nebudou. Ta letecká ne, ta do automobilů ano
foto: Pixabay/Výfuk

Nový Zéland ztrojnásobil turistickou daň. Aby jezdilo méně turistů. Z Evropské unie také zadunělo, protože na rok 2028 plánované vyšší zdanění leteckého paliva se odkládá o dalších 20 let. Politikům došlo, že by to zdražilo letenky. Vyšší zdanění paliva do automobilů formou osobních emisních povolenek revizí neprojde. Tam zůstáváme ve starém. Podíváme se i do Polska a do Německa.

Na Nový Zéland jen s pořádně nadupanou portmonkou. Ztrojnásobuje se turistická daň. Novozélandská vláda oznámila, že poplatky pro zahraniční turisty se od 1. října téměř ztrojnásobí. Rozhodnutí kritizoval turistický sektor země a tvrdil, že vysoká daň by návštěvníky mohla odradit. „Nový Zéland se potýká s dopadem turistů na přírodní prostředí a infrastruktura je přetížena velkým počtem příchozích," napsal web britského deníku The Guardian. Poplatek 35 USD zavedený v roce 2019 se ukázal jako nedostatečný. A tak nová daň z okukování novozélandských krás vyjde turistu na 100 dolarů.

Odkládáme zdanění paliv… těch leteckých

Agentura Reuters informuje o tom, že státy Evropské unie uvažují vážně nad tím, že by se vyšší zdanění leteckého a lodního paliva odložilo o dvacet let. Právě na vyšším zdanění se země dohodly v roce 2021 a to s platností od roku 2028. A protože rok 2028 se blíží a letecké a nákladní námořní společnosti by se musely na vyšší zdanění připravit, dává EU zpátečku.

Podle nových zjištění Evropské unie by zvýšené zdanění leteckého paliva vedlo ke zdražení letenek, nikoliv k přechodu na ekologičtější paliva. „Dnes na trhu není dostatek udržitelných alternativních paliv, zdanění leteckých paliv by vedlo spíše ke zvýšení cen letenek než k celkovému přesunu od fosilních paliv k udržitelným palivům,“ uvádí dokument, z kterého agentura Reuters citovala.

Vyššímu zdanění se ovšem nevyhnou malá letadla do 19 míst pro cestující nebo malá plavidla používaná pro soukromou rekreační plavbu.

Kompromis s odkladem na 20 let navrhlo Maďarsko, které do konce roku předsedá Radě Evropské unie.

Polské levicové harašení

V polské vládě s umírněným Donaldum Tuskem v čele usedla i levice, která se nebere servítky. Nyní oznámila, co má v plánu se dvěma miliony prázdných budov v Polsku. Podle levice je potřeba prázdné budovy využít pro lidí s menší bonitou. Tedy lidi chudé. Levice nechce jít cestou dotací na úvěry, které jsou určené na bydlení. To podle nich podporuje pouze banky a developery, nikoliv samotné nájemníky. „Chceme stavět levné byty za levný pronájem. Ve Vídni jsme viděli postaveno 222 000 takových bytů. Funguje to, může to fungovat,“ řekl lídr levice Włodzimierz Czarzasty.

Další nepřítel klimatu – cement

Na obzoru se objevil další nepřítel klimatu. Cement a cementárny. Proti těm se odhodlala bojovat skupina, jež organizuje i Pátky za klima nebo Poslední generaci, která blokuje frekventované silnice, polévá umělecká díla polévkou nebo blokuje letiště, aby upozornila na své téma. Nyní se její aktivisté slétávají nad cementárnami. „Téměř žádné jiné odvětví nevypouští do ovzduší tolik CO2 jako tento relativně malý průmysl. Cement, který se vyrábí z vápence a jílu při vysokých teplotách a s obrovským množstvím energie, je zodpovědný za sedm až osm procent globálních emisí skleníkového plynu poškozujícího klima,“ stojí za aktivisty německá veřejnoprávní stanice ZDF.

Nyní se skupina aktivistů zaměřila na čtvrtého největšího světového výrobce cementu Heidelberg Materials, který sídlí v Německu. Do roku 2022 se společnost jmenovala Heidelberg Cement, ale poté změnila svůj název – aby nebyla takovým terčem. A v takovém světě my si tu žijeme.

Zdroje: Reuters, Bankier, Guardian, ZDF

Tagy

▼-1%
1 den
▼-0.33%
1 týden
▲+4.15%
1 měsíc
▲+32.76%
1 rok
Akcioměr 40.68%
info
▲+1.13
1 den
▲+4.6
1 týden
▼-8.17
1 měsíc
▼-7.04
1 rok
Index stresu 40.57
info
Naše zprávy najdete i na sítích
FCB, Twitter, LinkedIn