ZE SVĚTA: Petice proti džusu s příchutí lepeného papíru
foto: Pixabay/Brčka
Kávička už tři měsíce za sebou zdražuje. A situace se prý nezmění, protože v Brazílii kávě nepřeje počasí. V Thajsku zase klesají výnosy z prodeje automobilů. Už sedm měsíců za sebou. Tamní hlavy pomazané hlásí, že takový propad země nezažila patnáct let. A nakonec se vrhneme s tužkou v ruce na petici. Jde o hodně. O brčka.
Roste cena kávy. Stačí si jen přečíst titulky na Bloombergu. 10. července Cena kávy Arabica roste a blíží se dvouletému maximu. 24. července Světové ceny kávy porostou ještě víc. 12. srpna Ceny kávy vzrostly nejvíce za pět týdnů. A konečně 4. září Ceny kávy ve světě vyskočily. U posledního jmenovaného článku pak stojí doslova apokalyptické vize. V Brazílii je špatné a příliš suché počasí. Výnosy kávy budou nízké, ceny porostou. Nakonec ovšem trochu uklidnění – Vietnam hlásí, že káva roste jak má.
I Thajsko brzdí
I v Thajsku je automobilový průmysl jedním z nejdůležitějších. A i na Thajsko udeřilo. Federace thajského průmyslu oznámila, že výroba a prodej automobilů klesaly již sedmý měsíc za sebou a země se tak dostává na nejhorší čísla za posledních patnáct let. Federace thajského průmyslu oznámila, že za tak razantním poklesem stojí protahující se ekonomická postcovidová kocovina, která snížila kupní sílu spotřebitelů. A také se s covidem v Thajsku zvýšily problémy se zadlužením domácností.
Federace k tomu poznamenala, že dokud finanční instituce nezpřísní půjčování peněz, problémy zůstanou. Aut se prodalo o 200 tisíc méně než bylo běžné před covidem. Na konci zprávy pak federace průmyslu nesměle zmiňuje, že problémem je také změna technologie ze spalovacích na elektrické vozy.
Pitíčka zase s brčkem
Výrobce dětských pitíček Capri-Sun se sídlem v německém Eppelheimu u Heidelbergu se dožaduje toho, aby směl své sáčky s džusem zase vyrábět a prodávat s plastovými brčky. Ta papírová špatně propichují obal, lámou se, vlivem tekutiny se jejich struktura bortí a v závěru pití tak konzument cucá papírovou hmotu. Přičemž samotný džus z brčka nasákne nepříjemnou papírovou chuť. Výrobce dětských pitíček Capri-Sun tak publikoval petici na největší evropské petiční stránce Change.org. Když petici podepíše milion zájemců, výrobce pak předá svůj požadavek podpořený milionem podpisů Evropské komisi k posouzení.
Reakce ekologů na sebe nenechaly dlouho čekat. „Výrobek sám o sobě je katastrofa na jedno použití, okamžitě se z něj stane odpad – to už nezapadá do naší doby, kdy politici a lidé po celém světě dbají na udržitelnou budoucnost,“ řekla Viola Wohlgemuthová z aliance Exit Plastik. „Znovuzavedení plastového brčka by bylo krokem zpět do minulého století."
„Nemyslím si, že pro společnost bude z EU výjimka,“ řekla Adriana Neliganová, expertka na cirkulární ekonomiku z německého ekonomického institutu v Kolíně nad Rýnem.
Ale vše není ztraceno. Capri-Sun může řádit v minulém století přes Švýcarsko, které nepodléhá legislativě Evropské unie a tak si tam ještě mohou přes plastová brčka cucat z dvacátého století džus bez příchutě lepeného papíru.
Zdroje: Bloomberg, Info Quest, ZDF