Revoluce v bezpečnosti na železnici: první lokomotiva s alkoholovým imobilizérem na RBD
foto: Redakce Deníku Vektor/Zástupci firem CZ LOKO, GX CORPFIN a SafeLock.
Česká železnice vstupuje do nové éry bezpečnosti. Na veletrhu Rail Business Days 2025 v Ostravě, byla veřejnosti představena první lokomotiva na českém trhu vybavená alkoholovým imobilizérem. Za tímto přelomovým projektem stojí firmy CZ LOKO, GX CORPFIN a SafeLock.
Na jakém principu funguje alkoholový imobilizér?
Alkoholový imobilizér je v jistých ohledech revolučním zařízením pro železnici. Technologie funguje tím způsobem, že před spuštěním motoru je strojvedoucí vyzván k provedení dechového testu. Pokud je výsledek negativní, lokomotiva může vyjet. Pokud se však při dechové zkoušce prokáže, že je test pozitivní, technologie alkoholového imobilizéru následně zabrání spuštění stroje. Dechový test však není prováděn pouze při spuštení lokomotivy, ale zařízení umožňuje náhodné kontroly i během směny. Všechny výsledky jsou následně bezpečně ukloženy do šifrovaného cloudu, odkud jsou přístupné pro dispečink, který si záznamy může kdykoli zkontrolovat.
Alkoholový imobilizér není pro Česko žádnou novinkou
Zatímco u nás je lokomotiva s tímto zařízením novinkou, zařízení bylo již vyzkoušeno a osvědčeno na jiných dopravních prostředcích v České republice. Alkoholové imobilizéry mají za sebou osvědčený provoz v městské hromadné dopravě. V Ostravě byly v rámci pilotního projektu nasazeny v tramvaji typu T3R.EV, která s nimi ujela přes 15 000 km. Následně byly instalovány i do flotily tramvají Vario LFR.E, kde se osvědčily během více než 8,7 milionu kilometrů. Od roku 2024 s těmito zařízeními pracuje i Dopravní podnik města Olomouc. Zavedení této technologie do železniční dopravy je tedy přirozeným krokem na základě zkušeností z MHD.
Motivací k nasazení této technologie jsou i závažné incidenty z posledních let. Například při loňské srážce vlaků v Praze-Libni měl jeden ze strojvedoucích v dechu téměř 2 promile alkoholu. Následky: 35 zraněných a škody přesahující 31 milionů korun. Přestože tehdy nedošlo ke ztrátám na životech, případ ukázal, jak závažné dopady může mít jeden jediný lidský selhání pod vlivem alkoholu. Vzhledem k těmto incidentům proto Jan Slováček ze společnosti SafeLock vysvětlil, že může zařízení používané v železniční dopravě vést k razantnímu navýšení bezpečnosti. „Díky spolupráci s CZ LOKO můžeme demonstrovat, že technologie, která již dlouhodobě zvyšuje bezpečnost v MHD, má velký potenciál i na železnici,“ doplnil Slováček.

Projekt alkoholového imobilizéru od českého tria CZ LOKO, GX CORPFIN a SafeLock
CZ LOKO plánuje nabízet tento systém jako volitelnou – avšak důrazně doporučenou – součást výbavy všech nově vyráběných a modernizovaných lokomotiv. Zároveň bude dostupný i pro dodatečné vybavení stávajících vozidel v provozu. Jan Kutálek z CZ LOKO k celému projektu uvedl, že „cílem (zařízení) je nejen maximální bezpečnost provozu, ale i ochrana samotných strojvedoucích. Přiznejme si, že zbytkový alkohol může být reálným rizikem. Imobilizér může včas zabránit fatálním následkům – ať už jde o škody, ztráty na životech, nebo pracovní dopady pro obsluhu. Právě proto chceme tuto technologii aktivně nabízet všem zákazníkům.“
Alkoholový imobilizér je potřebný nejen na železnici, ale také v automobilové dopravě
Zatímco automobilová legislativa v EU od roku 2022 již počítá s přípravou osobních vozidel na instalaci alkoholových imobilizérů (tzv. alcohol interlock interface, dle nařízení EU 2019/2144), v oblasti železnice zatím žádná podobná pravidla neexistují. Iniciativa CZ LOKO, GX CORPFIN a SafeLock tak výrazně předbíhá legislativní rámec a přináší opatření, která mohou zásadně přispět ke snížení rizik v železniční dopravě.