Brusel rozhodl: Výrobek musí být opraven i po záruční lhůtě
foto: Pixabay licence/Pračka, ilustrační foto
Evropský parlament odhlasoval právo spotřebitelů na opravu výrobků i po uplynutí záruční doby. Tento krok má šetřit spotřebu primárních surovin a omezit příval vysloužilých elektrospotřebičů, který neudržitelně roste. O důsledcích rozhodnutí nás informoval David Chytil, člen představenstva společnosti REMA Systém.
Směrnice o ekodesignu klade podle Chytila nové požadavky na vzhled výrobků, zakazuje praktiky vedoucí k předčasnému zastarávání a zavádí digitální pasy. Ty budou obsahovat data o původu a recyklaci dílů, což zákazníkům usnadní rozhodnutí o koupi kvalitního, tedy dražšího spotřebiče.
Nová pravidla rovněž poskytují záruky na opravy během a po záruční době, snižují náklady a zavádějí takzvané skóre opravitelnosti.
„Spotřebitelé získají přístup k informacím o opravitelnosti výrobků přes online platformy, což usnadňuje výběr servisu. Dalším klíčovým prvkem legislativy je zajištění dostupnosti náhradních dílů. Nové zákony zaručí, že náhradní díly budou dostupnější a opravy jednodušší. Česká republika má dva roky na to, aby nové povinnosti začlenila do svého práva, stejně jako ostatní členské státy,“ přiblížil David Chytil.
Směrnice rovněž rozhodla, že jednotlivé výrobky musí mít přístupnější design kvůli jejich opravám.
Se zavedením „práva na opravu“ a snadnějšímu přístupu k náhradním dílům a servisu se očekává, jak také poznamenal David Chytil, že spotřebitelé budou více motivováni k nákupu kvalitnějších a dražších výrobků, které je možné efektivně opravovat a udržovat v provozu delší dobu.
Popsané kroky bezesporu souvisí s udržitelností a ekosystémem. Právě na něj bylo při rozhodování EU myšleno na prvním místě.
Deník Vektor požádal o detaily tiskový odbor Evropského parlamentu. Podrobnosti nám zaslala Yasmina Yakimova a v angličtině si je můžete přečíst ZDE.