Češi energiím budoucnosti nefandí. První vodíkobusy budou v Mníšku

18. 08. 2024
Češi energiím budoucnosti nefandí. První vodíkobusy budou v Mníšku
foto: Se svolením Solaris Bus and Coach/Vodíkový autobus Solaris Urbino Hydrogen

Za jeden z nejnadějnějších energetických zdrojů budoucnosti odborníci označují vodík. České firmy se však stále zuby nehty drží tradičních zdrojů. Zjistil to průzkum Hospodářského komory. Navzdory pověstné české obezřetnosti odstartoval největší tuzemský vodíkový projekt ve veřejné dopravě. Deník Vektor o něm informoval Roman Gazdík, mluvčí ČEZ.

Deset autobusů poháněných vodíkem bude jezdit ve Středočeském kraji. Vozit cestující v okolí města Mníšku pod Brdy začnou na konci roku 2025. Autobusy s vodíkovým pohonem ročně přepraví několik tisíc pasažérů a ujedou zhruba 550 tisíc kilometrů.

Středočeši do toho jdou!

Elektrolyzér o příkonu 540 kW na výrobu vodíku, vodíkovou čerpací stanici a zásobníky dodá firma ČEZ ESCO. Elektřinu k bezemisní výrobě vodíku poskytne vodní elektrárna ČEZ ve Vraném nad Vltavou. Provozovatelem vozů značky Solaris bude společnost Martin Uher Bus, dopravce v systému Integrované dopravy Středočeského kraje a hlavního města Prahy PID. Většinu pořizovacích nákladů pokryjí evropské dotace.

Provoz autobusů poháněných vodíkem bude zajištěn na základě smlouvy mezi Integrovanou dopravou Středočeského kraje a dopravcem Martin Uher Bus. Vítězem výběrového řízení na dodávku vozidel je firma Solaris, která dodá 10 autobusů poháněných vodíkem Solaris Urbino 12 hydrogen.

Elektobusy a vodíkobusy – první krok k bezemisní dopravě

Až koncem roku 2025 nastoupí cestující do vozů linek 446, 517 a 688, sloužících v kopcovitém terénu v okolí středočeského Mníšku pod Brdy, povezou je už nové vodíkové autobusy Solaris Urbino 12 hydrogen. Jde o výsledek inovativního projektu bezemisní dopravy, při kterém spojily své síly Středočeský kraj, Skupina ČEZ a dopravce Martin Uher Bus.

„Jsme nejlidnatější region České republiky a bedlivě sledujeme inovace v dopravě i v dalších odvětvích. Jako první kraj v republice jsme se tak rozhodli spustit velký vodíkový projekt v dopravě. V budoucnu má být celá doprava bezemisní, a my si tak potřebujeme otestovat nejnovější technologie v praxi. Na linkách v Kutné Hoře, Kladně nebo například na Benešovsku už jezdí elektrobusy a teď si vyzkoušíme i druhé perspektivní palivo – vodík. Věříme, že se nové autobusy, poháněné vodíkem, osvědčí i v náročném členitém terénu v okolí Mníšku pod Brdy,“ řekla Petra Pecková, hejtmanka Středočeského kraje.

První velké dopravní vodíkové hospodářství v Česku

Palivem pro autobusy bude tzv. zelený vodík. Celá flotila vozů během ročního provozu spotřebuje až 45 tun vodíků. Jeho zdrojem bude bezemisní elektřina z nedaleké vodní elektrárny Vrané nad Vltavou, kterou provozuje ČEZ. Zelenou elektřinu energetici přemění ve vodík v elektrolyzéru o příkonu 540 kW. Součástí vodíkového hospodářství bude také plnicí stanice a několik zásobníků na vodík o celkovém objemu 500 kg. V soutěži na dodávku řešení zvítězila společnost ČEZ ESCO, která na dodávce vodíkových technologií spolupracuje s renomovaným britským specialistou Logan Energy.

„Ekologizace dopravy a diverzifikace pohonů je pevnou součástí energetické transformace i zvyšování soběstačnosti a bezpečnosti České republiky. ČEZ se v souladu se strategií Čistá Energie Zítřka soustředí nejen na podporu rozvoje elektromobility, ale i na rozvoj vodíkových projektů. Děkujeme Středočeskému kraji za odvahu hledat a prosazovat průkopnická řešení. Díky tomu vybudujeme v Mníšku pod Brdy první velké dopravní vodíkové hospodářství v Česku. K výrobě vodíku využijeme bezemisní elektřinu z vodní elektrárny Vrané nad Vltavou,“ uvedl Pavel Cyrani, místopředseda představenstva ČEZ.

Žádné emise ani nabíjení

Podle Zdeňka Šponara, ředitele Integrované dopravy Středočeského kraje, by se autobusy na vodíkový pohon v budoucnu mohly rozšířit i do dalších oblastí kraje. Šponar zdůraznil, že zelený vodík je ekologický a k životnímu prostředí nejvstřícnější.

„Je pro nás čest a zároveň velká zodpovědnost být provozovatelem v tomto prestižním pilotním projektu. Velkou výhodou vodíkových autobusů je, že neprodukují žádné emise a nevyžadují dlouhé nabíjení baterií, což zajistí jejich rostoucí využití v dopravě. Věříme, že cestující i řidiči v reálném provozu ocení nejmodernější vybavení a vynikající jízdní vlastnosti v náročném terénu kolem Mníšku pod Brdy a cestování v nich si oblíbí,“ doplňuje Martin Uher, jednatel dopravní společnosti Martin Uher Bus.

Podobné projekty ve Velké Británii, Evropě i Asii

Společnost SOLARIS CZECH podle slov ředitele Romana Zdráhala dodala již přes 220 vodíkových autobusů zákazníkům z 10 evropských zemí.

„Je nám ctí, že jsme byli vybráni za dodavatele technologie pro největší vodíkové hospodářství a veřejnou flotilu vodíkových busů v ČR. Rádi bychom poděkovali ČEZ za důvěru v naše zkušenosti, chceme tu uplatnit schopnost dodávat podobné projekty jako ve Velké Británii, Evropě i Asii. Věříme, že projekt vodíkové čerpací stanice v Mníšku se stane impulsem pro využití vodíku nejen v dopravě, ale v celé energetice a ekonomice České republiky,“ podotkl Bill Ireland, CEO Logan Energy.

Většinu pořizovacích nákladů projektu pokryje dvojice evropských dotačních titulů – Integrovaný regionální operační program (IROP) a program ITI pro rozvoj metropolitní oblasti. V případě programu ITI byl administrátorem projektu i zástupce Magistrátu hlavního města Prahy. Dojezd vodíkového autobusu je až 320 kilometrů, ročně by měly vozy svézt několik tisíc cestujících a urazí zhruba 550 tisíc kilometrů.

V českých firmách se vodík využívá jen okrajově

Ačkoliv Středočeši natěšeně vyhlížejí vstříc nadějné budoucnosti, v níž se mají přepravovat ekologicky a bez emisí, oběma nohama na zemi zůstávají v Hospodářské komoře (HK) České republiky. Nedávný průzkum HK totiž potvrdil, že dominantním zdrojem energie pro české firmy zůstává elektřina. Ve svých provozech či výrobě ji využívá na 90 % českých podniků. O výsledcích šetření Deník Vektor informovala Eva Rajlichová z tiskového oddělení HK.

Druhým nejčastěji využívaným zdrojem jsou podle výsledků výzkumu plynná fosilní paliva, zejména zemní plyn, což platí pro téměř 60 % respondentů. Drtivá většina firem plyn zajišťuje prostřednictvím dodavatele. Vodík se v Česku nyní využívá jen okrajově a pracují s ním hlavně velké firmy. Je poměrně drahý a potřebná technická infrastruktura není zatím dostatečná.

Dovolit si ho mohou jen velcí hráči

Výzkum Hospodářské komory ukázal, že využívání jiných zdrojů, než je elektřina, souvisí s velikostí firmy. Zatímco v případě mikro firem plynná fosilní paliva využívá 40 % z nich, mezi malými firmami okolo 60 %, ze středních firem plynná fosilní paliva využívá již více než 71 % respondentů. A v případě velkých firem to je dokonce 85 % firem.

„Z výsledků našeho šetření je patrné, že velké firmy mají širší paletu energetických vstupů. Kromě pevných fosilních paliv a biomasy je každý z dalších zdrojů nejčastěji využíván právě ve velkých firmách,“ vysvětluje Zuzana Krejčiříková, předsedkyně Energetické sekce HK ČR. Pevná fosilní paliva nalézají největší využití mezi středními firmami (7,3 % respondentů) a biomasa zase u malých firem (6 % respondentů).

Vodíková strategie ČR

O tom, že má vodík budoucnost, je přesvědčena česká vláda, která letos v červenci aktualizovala Vodíkovou strategii ČR, jež je součástí reforem požadovaných Evropskou komisí v rámci plnění Národního plánu obnovy.

„Hlavními cíli Vodíkové strategie jsou snižování emisí skleníkových plynů a podpora ekonomického růstu. Aktualizovaná Vodíková strategie předpokládá, že vodík nahradí část fosilních paliv v dopravě, bude nosičem pro přepravu a akumulaci energie, surovinou pro chemický průmysl a zdrojem tepla pro specifické technologie,“ uvádí portál Ministerstva průmyslu a obchodu ČR.

Google chce létat udržitelně

Zatímco Češi se stále ještě drží při zemi, ve světě se s udržitelným palivem už i létá. Marketingová manažerka DHL Express Czech Republic Radka Havlenová Deník Vektor informovala, že společnost Google chce snížit emise uhlíku, a proto si pro transport svých zařízení po celé Americe, Asii i Evropě vybrala službu DHL Express GoGreen Plus, která nabízí přepravu zásilek s využitím udržitelného leteckého paliva SAF. Google tak hodlá podpořit dekarbonizaci letecké nákladní dopravy.

„Cílem společnosti Google je dosáhnout nulových emisí do roku 2030. Optimalizace přepravy zařízení Google po celém světě je klíčovou součástí této cesty,“ řekl Omar Molina, ředitel globální dopravy v Google.

John Pearson, generální ředitel DHL Express, dodal: „Jsme potěšeni, že můžeme službu GoGreen Plus nabídnout našemu dlouholetému partnerovi Google. Jsme přesvědčeni, že tato dohoda a významná investice Google povzbudí ostatní k podobné iniciativě a podpoří přechod k dopravním službám s nízkými emisemi, využívajícími udržitelné letecké palivo SAF.“

Palivo z kuchyňského oleje, odpadu a vodíku

DHL Express nabízí službu GoGreen Plus od roku 2023. Využívá SAF, což je biopalivo z obnovitelných zdrojů, jako jsou rostlinné oleje, živočišné tuky, odpadní produkty a zemědělské plodiny, včetně použitého kuchyňského oleje, odpadu a vodíku. Bylo navrženo jako náhrada tradičního leteckého paliva vyráběného z ropy. Používání SAF může snížit emise skleníkových plynů až o 80 % ve srovnání s fosilními palivy.

Služba GoGreen Plus je součástí cíle DHL Group dosáhnout nulových emisí do roku 2050. V současnosti zhruba 70 % uhlíkové stopy společnosti pochází z její letecké sítě.

Zdroje: ČEZ, HK ČR, DHL, MPO ČR

Tagy

▼-1%
1 den
▼-0.33%
1 týden
▲+4.15%
1 měsíc
▲+32.76%
1 rok
Akcioměr 40.68%
info
▲+1.13
1 den
▲+4.6
1 týden
▼-8.17
1 měsíc
▼-7.04
1 rok
Index stresu 40.57
info
Naše zprávy najdete i na sítích
FCB, Twitter, LinkedIn