ČEZ letos postavil stovku dobíjecích stojanů pro elektroauta
foto: Se svolením ČEZ/Dobíjecí stanice ČEZ
Celkem 94 nových veřejných dobíjecích stanic pro elektroauta zprovoznil ČEZ během první poloviny letošního roku. V síti jich tak je už 754. Pokračuje také výstavba ultrarychlých stojanů, zatím jich je 66 a ještě letos to má být přes stovku.
Řidiči v prvních šesti měsících letošního roku odebrali u stanic ČEZ rekordních 3,5 milionů kWh elektřiny. Množství elektřiny načerpané v průměru při jednom dobití překročilo 20 kWh. Zákazníci ČEZ mohou dobíjet i u stojanů více než dvaceti mezinárodních partnerů.
Roste počet aut na elektřinu i nabíjecích stanic
Za první šest měsíců letošního roku přibylo v České republice více než pět tisíc čistě bateriových elektromobilů, přes 1500 jen za červen. Celkově už počet e-aut na českých silnicích dosáhl 30tisícové hranice a podobný je i počet různých typů hybridních aut. Počet stojanů ve své veřejné síti ČEZ zatím letos zvedl z 660 na 754. Řidiči od Chebu po Třinec načerpali rekordních více než 3,5 milionu kWh certifikované zelené elektřiny, o 53 % více než za stejné období loňského roku a více než za celý rok 2021.
„Stavíme nové stanice, zvyšujeme výkony stojanů a vylepšujeme navazující služby pro zákazníky. Po loňských rekordních 144 nových stanicích máme teď v půlce roku dobře našlápnuto k překonání hranice 180 letos zprovozněných stojanů. Těší nás zájem zákazníků, který přičítáme i lednovému zlevnění nejvyužívanějších dobíjecích tarifů až o 35 procent. Řidičům chceme také zpřístupňovat dobíjecí stojany po celé Evropě. V tuto chvíli spolupracujeme s více než 20 roamingovými partnery a nabízíme přes 25 tisíc dobíjecích bodů. Do konce roku plánujeme počet roamingových dobíjecích bodů zdvojnásobit na minimálně 50 tisíc,“ říká Pavel Cyrani, místopředseda představenstva ČEZ .
Řidiči nechtějí čekat, pokračuje výstavba ultrarychlých stojanů
Motoristé u ČEZ načerpají energii v průměru nejrychleji v celé ČR, a to díky nejvyššímu výkonu celé sítě stojanů, který se koncem června vyšplhal na 58 MW. Stojí za tím hlavně výstavba dobíjecích míst s větším počtem stojanů a nových ultrarychlých stanic o výkonu 320 až 360 kW. Stojanů, u nichž lidé během 10 minut doplní energii potřebnou na dalších 150 km jízdy, nabízí ČEZ v tuto chvíli 66 a do konce roku chce výrazně překonat hranici stovky provozovaných ultrafastů. Kombinace velkých hubů a ultrarychlých stanic znamená, že řidiči většinou nemusí čekat na volnou stanici a začínají okamžitě a rychle dobíjet.
„Řidiči dnes při jednom zastavení dobijí v průměru více než 20 kWh a nechtějí přitom ztrácet čas. Řešením je další výstavba ultrarychlých stojanů. Daří se nám držet tempo jejich instalací, koncem roku bychom jich rádi provozovali přes sto. Aby to dávalo smysl, musí tyto stanice fungovat v kvalitních lokalitách, proto velké ultrarychlé huby v nejbližších měsících spustíme na páteřních tazích, jako jsou dálnice D1 nebo budoucí dálnice D35. Platí, že alespoň jeden ultrarychlý stojan by měl být v každém nově spouštěném dobíjecím hubu. Jen tak se podaří výrazně snížit čas, který řidiči tráví dobíjením nebo čekáním na něj,“ uvedl Tomáš Dzurilla, ředitel elektromobility ČEZ.
Jak čerpat energii u ČEZ
K dobíjení se uživatelé identifikují pomocí zákaznické karty nebo mobilní aplikace, která spolu s webovým rozhraním umožňuje správu jejich účtů. Mobilní aplikace futurego umí vyhledat nejbližší dobíjecí místo včetně obsazenosti stojanů. Rychlé a ultrarychlé stojany tvoří více než 80 % celé sítě.
Síť může v jednom okamžiku dodávat energii do baterií více než 1 500 elektromobilů. Letos zatím řidiči zastavili u stojanů ČEZ k dobíjení více než 175 tisíckrát. Bylo to o 44 % více než 121 tisíc „tankování“ v prvním pololetí roku 2023. Zatímco v prvních šesti loňských měsících činil průměrný odběr elektřiny při jednom „tankování“ 19,1 kWh, loni překročil 20 kWh. Nejvytíženějšími stanicemi s pololetními odběry v řádu desítek tisíc kWh jsou ultrafasty u dálnic D1 (Loket), D5 (Olympia Plzeň), D10 (Olympia Ml. Boleslav) a D35 (McDonalds Unčovice).
Zdroj: ČEZ