Blížící se volby spouštějí emisní absurdity

16. 07. 2025
Blížící se volby spouštějí emisní absurdity
foto: Dilyar Sultan / Pexels/Plynový sporák (ilustrační foto)

Česko chce emisní povolenky z dopravy a vytápění budov zavést jen dobrovolně. Návrh ministra financí Stanjury ale naráží na realitu – systém ETS2 už členské státy schválily a jeho selektivní uplatnění by mohlo mít absurdní dopady. Téma povolenek se navíc před volbami rychle mění v horký politický brambor.

Česko chce dobrovolný ETS2: Stanjura navrhuje měkký odpor k emisním povolenkám

Česká republika bude usilovat o to, aby systém emisních povolenek z dopravy a z vytápění budov, označovaný jako ETS2, byl pro státy Evropské unie dobrovolný. Řekl to ministr financí Zbyněk Stanjura (ODS) v diskusním pořadu České televize Otázky Václava Moravce. Ministr vychází z toho, že zrušit systém se nepodaří, protože některé evropské země jej chtějí. Zazněl tak druhý konkrétní návrh na řešení emisních povolenek pro občany od některé ze stran vládní koalice, byť návrh velmi iluzorní. 

Emisní povolenky jako politické téma: ANO slibuje tvrdý odpor proti ETS2

S tím, jak se blíží parlamentní volby, stávají se také povolenky politickým tématem. Nejvýše nad hlavou jím mává opoziční hnutí ANO. Sebevědomě tvrdí, že je prostě nezavede. Jeho bývalý a dost možná i budoucí ministr Karel Havlíček v rozhovoru s Danielem Kaiserem pro týdeník Echo řekl: „Nemůžeme ETS2 do národní legislativy převést.“ A když s tímto postojem Česko v Bruselu narazí? „Půjdeme do konfliktu. Budeme se opírat o pár věcí, které nedodrželi. Podmínkou zavedení ETS2 byla analýza dopadů. Ta zpracována nebyla. Druhou podmínkou bylo, že nové povolenky nesmějí narušit konkurenceschopnost. No a my prokážeme, že ETS2 naši konkurenceschopnost narušují. Zdokladujeme, že některé firmy a živnostníci v konkurenci se světem nepřežijí. Zásadní je, že se nesmíme bát,“ pravil Havlíček. 

Proč dobrovolnost ETS2 nedává smysl: Příklad s pohonnými hmotami a přeshraničním obchodem

Návrh Stanjury je absurdní už tím, že členské země EU si v roce 2023 o povolenkách ETS2 dobrovolně rozhodly, včetně ČR. Lze si také snadno představit, jak by dobrovolnost zafungovala v praxi, kdyby třeba v Česku povolenky byly a v jiných evropských zemích ne. Výrazně do našeho vnitrozemí by se tím rozšířil akční rádius lidí, kterým by se vyplatilo jezdit do zahraničí k benzínovým pumpám. Tu zkušenost už máme s cenami potravin. Daň z přidané hodnoty je dobrovolná, každý stát si její výši určuje v jistých mezích sám. Jelikož povolenky bude muset nakupovat ten, kdo paliva a pohonné hmoty prodává, zřejmě by se do Česka také přelili mnozí překupníci zemního plynu a uhlí ze zahraničí. Podobně do Čech a na Moravu jezdí tankovat a obědvat Němci a Rakušané. Dobrovolně.

Energetické kupóny od Pirátů: Kompenzace za ETS2 nebo koloběžné peníze?

Neméně absurdní je nápad Pirátů kompenzovat nákup povolenek vydáváním energetického kupónu ve výši přibližně 5000 Kč na domácnost a rok. Zvýšené výdaje na povolenky přitom odhadují na 1500 Kč za tunu CO2, což je nějakých 60 eur, čímž by podle Pirátů zvýšené výdaje na dražší energie by přišly rozpočet domácnosti na 4400 korun ročně. Vznikly by tak koloběžné peníze. Od občanů se vyberou, občanům se vrátí a nebude to zadarmo. Peníze se v koloběhu musejí udržovat a je třeba na ně dohlížet. 

Kolik bude stát 1 tuna CO₂? Cena emisních povolenek může do roku 2030 vystřelit

Původně Evropská komise uvažovala o cenách povolenky 45 eur. Pokusně už nějaké vydala, záhy se na volném povolenkovém trhu jejich cena vyhoupla nad 70 eur. Studie Institutu pro ekonomii energií (EWI) při Univerzitě v Kolíně nad Rýnem letos v dubnu vypočítává, že do roku 2030 by cena 1 tuny COmusela dosíci 250 eur, aby systém byl efektivní a ke snižování podílu 0,04 % obávaného plynu v ovzduší skutečně přispíval.

Jak autoři studie poznamenávají, zejména stavby napříč Evropou jsou takového rázu, že je v souhrnu třeba nákladných investic, navíc realizovaných rychleji než doposud, aby byly plněny klimatické cíle,“ vysvětluje argumenty kolínských vědců ekonom Lukáš Kovanda. „Emisní povolenku pro domácnosti si prostě představme jako poměrně vysokou daň, kterou daná domácnost bude platit tak dlouho, dokud zásadně nezmění své chování. Bez této změny chování nebudou plněny ambiciózní cíle Fit for 55 a celého Green Dealu,“ vysvětluje Kovanda. Tímto však také naznačuje mezery ve Stanjurově návrhu. V takovém případě by totiž dostatečně rychle dekarbonizovalo jen několik evropských dobrovolníků a celkový efekt pro klima by byl v čoudu.

Strop na povolenky nebo odklad? Hladík hledá cestu, jak zmírnit dopady ETS2

Snad tato varování vedla ministra životního prostředí Petra Hladíka (KDU-ČSL) k vydání požadavku na vytvoření mechanismu, který by prudkému růstu cen povolenky zabránil (první konkrétní koaliční návrh). Výzvu rozeslal členským státům EU, pochopení našel mj. v Bulharsku, Slovensku a Polsku, nepřekvapivě ve Francii, kde už jednou zkoušeli benzín zdražit. Ve hře zůstává také možnost zavedení ETS2 odložit (obchodování se má zatím spustit v roce 2027). Komise odklad umožňuje, podobně jako cenu povolenky „zastropovat“ na úrovni 45 eur za tunu CO2, ale mechanismus pro udržení této úrovně nemusí zajistit, že cena skutečně klesne.

Trh nebo přerozdělování? ETS2 připomíná plánovanou ekonomiku, tvrdí kritici

EU se zajištěním volného obchodování s povolenkami snaží budit dojem tržního řešení dekarbonizace (částečně potvrzovaný L. Kovandou). Fakticky jde ale jen a pouze o přerozdělování peněz podle mustru plánované socialistické ekonomiky. Snad tedy i povolenky jednou v budoucnu padnou do dějin jako absurdní experiment. Ale zatraceně drahý.

 Autor: Jan Ferenc

autor: Redakce DV

Tagy

Naše zprávy najdete i na sítích
FCB, Twitter, LinkedIn