Konec spalovacích motorů v Evropě, elektroauta dostala v Evropském parlamentu zelenou

15. 02. 2023
Konec spalovacích motorů v Evropě, elektroauta dostala v Evropském parlamentu zelenou
foto: Pixabay/Ilustrativní

Ke schválení zákazu prodeje aut se spalovacími motory od roku 2035 došlo v pondělí v Evropském parlamentu. Většina českého zastoupení se vyjádřila proti. Možné dopady pro Českou republiku okomentoval také europoslanec Alexander Vondra. Proti se postavili i poslanec Evropského parlamentu Jens Gieseke z Německa nebo slovenský poslanec Ivan Štefanec. Hlasů pro bylo nakonec více.

V pondělí Evropský parlament schválil konec spalovacích motorů. Od roku 2035 budou automobilky prodávat pouze auta s nulovými emisemi. Zásadně proti se kromě části českých poslanců vyjádřilo také německé nebo slovenské zastoupení. Argumenty pro opatření se točily kolem snižování emisí Evropy a podpory rozvoje nových technologií. Zatímco zastánci „klasických“ automobilů poukazují na možné devastující dopady na průmysl Evropy. Podle oficiální tiskové zprávy Europarlamentu výsledek hlasování byl 340 poslanců pro, 279 hlasů proti a 21 se zdrželo.

I přes rozohněnou debatu nakonec zákaz nakonec prošel. Proti byl například český poslanec Evropského parlamentu Alexandr Vondra (ODS), který neváhal se svými názory vyjít i veřejně. „Původní propočty vycházely z levné elektřiny, o níž se nám teď už může jen zdát. Druhá věc je, že nám chybí infrastruktura Nejen nabíječky na dálnicích, tam je to ještě jednoduché, ale myslím infrastrukturu na sídlištích a ve velkých městech,“ řekl Vondra v rozhovoru pro deník Echo24.cz k pondělnímu zákazu. Poukazuje na momentálně nevhodné načasování omezení, vzhledem k celoevropské energetické krizi. Dalším bodem proti je podle něj také reálná hrozba výrazného prohlubování stárnutí vozového parku v ČR. „Automobilky už začaly hrozit, že budou muset okamžitě ukončit výrobu menších aut se spalovacím motorem. Europoslanci, kteří o tom rozhodují, si mohou koupit elektromobil Tesla, ale normální lidé se středním příjmem si na to tak jednoduše nesáhnou a teď o tuto možnost přijdou. Mnoho lidí bude zvažovat, jestli si auto vůbec pořizovat. Anebo si nechají staré. A my, kteří máme jeden z nejstarších vozových parků, budeme nakonec jako v Havaně – budou tu jezdit 30 nebo 40 let stará auta a životní prostředí to určitě nezlepší,“ kritizuje Vondra. Upozorňuje také na fakt, že automobilový průmysl tvoří 10% českého HDP. Problém pak může nastat i pro současné zaměstnance, které může postihnout buď ztráta pracovní pozice nebo nutnost rekvalifikace.

Spolu s Vondrou byla proti i většina českého zastoupení v Evropském parlamentu. Pro se postavili europoslanci za Piráty nebo TOP 09. Na obhajobu spalovacích motorů se přihlásilo také Německo. „Zastavme šílenství!“ prohlásil podle serveru Garáž.cz Jens Gieseke, německý křesťanský demokrat z poslaneckého klubu evropských lidovců. Podle něj je v Německu na automobilovém průmyslu závislých 600 tisíc zaměstnanců. Slovenský europoslanec Ivan Štefanec apeloval na zvážení hospodářských důsledků. „Naším cílem je dekarbonizovat Evropu, a ne ji zbavit průmyslu,“ pronesl Štefanec, uvádí opět Garáž.cz

Hlasů pro bylo nicméně více než možná hlasitějších proti. V podstatě všechny argumenty na podporu zákazu stály na základu zlepšení životního prostředí nebo rozvoji nových technologií. „Silniční doprava je v Evropě jedním z hlavních zdrojů emisí skleníkových plynů. Představuje totiž přibližně 70 % celkových emisí skleníkových plynů z dopravy v Evropské unii a více než 20 % celkových emisí skleníkových plynů v EU,“ zveřejnil na Twitteru Europarlament přehledně. 

Jedním z hlavních zastánců elektromobility je Nizozemsko. „Toto je správná cesta, na které EU bude vést, místo aby zaostávala. Chceme-li vést, musíme stanovit jasná pravidla,“ zdůraznil jménem klubu zelených Bas Eickhout z Nizozemska, sdílí server Garáž.cz Eickhoutt rovněž požaduje do roku 2040 absolutní emisní čistotu kamionů. Na adresu zbytečně vysokých výdajů do výroby elektromobilů se vyjádřil také za Nizozemsko europoslanec Jan Huitema. „Již nyní jsou provozní náklady elektromobilů nižší než u aut se spalovacím motorem,“ hájil elektromobilitu.

Tagy

▼-1.73%
1 den
▼-0.59%
1 týden
▲+1.14%
1 měsíc
▲+6.56%
1 rok
Akcioměr 51.25%
info
▲+1.9
1 den
▼-1.78
1 týden
▲+0.82
1 měsíc
▲+3.31
1 rok
Index stresu 35
info
Naše zprávy najdete i na sítích
FCB, Twitter, LinkedIn