Požár baterie Tesla v Queenslandu rozvířil debatu o budoucnosti obnovitelné energie: bezpečnost vs. udržitelnost
foto: freepik/ilustrativní
Požár, který zasáhl lithium-iontovou baterii Tesla v jednom z prvních velkých skladů baterií v Queenslandu, vyvolal značnou obavu v této oblasti a vyústil do politické debaty. Tento incident přivedl obyvatele Bouldercombe, který leží jižně od Rockhamptonu, k opatrnosti, když hasiči dostali radu od společnosti Tesla, aby nechali oheň dohořet, což by mohlo trvat několik dní.
Baterie, známá jako "Big Bessie", patří k jedné z 40 lithium-iontových jednotek Megapack 2.0 dodaných společností Tesla na pozemek společnosti Genex, specializující se na obnovitelnou energii a skladování, uvádí server The Guardian. Při spuštění v červenci se queenslandská vláda chlubila, že tato baterie o výkonu 50 MW/100 MWH má kapacitu napájet 4 000 domácností a signalizuje zásadní změnu v energetickém profilu centrálního Queenslandu.
Tento incident však vyvolal politickou kontroverzi, když někteří politici poukazovali na nákladné požáry baterií Tesla jako důkaz proti obnovitelným zdrojům energie. Federální ministr pro změnu klimatu a energetiku Chris Bowen obvinil opoziční stranu z pokusu o diskreditaci obnovitelných zdrojů energie. "Minulý týden se na čerpací stanici v mém volebním obvodu vznítila plynová láhev. Způsobila sérii výbuchů a velký požár. Nepamatuji si, že byste z toho vyvozovali závěry o energetické bezpečnosti?" napsal na X (dříve Twitter).
Naopak senátor strany Nationals Matt Canavan poukázal na nedávný incident s plynovou lahví a obvinil nový energetický systém. "Nedaleko Rockhamptonu hoří baterie Tesla a posádkám bylo řečeno, aby ji nehasily. Naše nová energetická síť je horší než naše stará energetická síť," cituje jeho komentář server The Guardian.
Příčina požáru je stále pod vyšetřováním, a společnost Genex požádá společnost Tesla o pomoc při jejím určování. Experti zdůrazňují, že lithium-iontové baterie mohou vzplanout z různých důvodů, ačkoli Tesla přešla na bezpečnější typy baterií. Inženýr Hussein Dia z Swinburne University of Technology upozorňuje, že požáry baterií v elektromobilech jsou vzácné a obtížně uhasitelné, ale jejich rizika jsou stále minimální ve srovnání s tradičními benzinovými vozidly. Celkově lze říci, že tento incident zdůrazňuje význam bezpečnosti a bezpečného skladování baterií v rámci rychle se rozvíjející oblasti obnovitelné energie v Austrálii.