RS ZERO od Stadleru chce být vodíkovým bezemisním řešením pro regionální železnici

12. 06. 2025
RS ZERO od Stadleru chce být vodíkovým bezemisním řešením pro regionální železnici
foto: Redakce Deníku Vektor/Představení vlaku RS ZERO od společnosti Stadler

Na veletrhu Rail Business Days v Ostravě představila švýcarská společnost Stadler svůj nejnovější přírůstek do portfolia ekologických dopravních prostředků – vodíkový vlak RS ZERO. Tento model, označovaný za budoucnost regionální železniční dopravy, byl slavnostně uveden za přítomnosti vrcholných představitelů firmy.

RS ZERO navazuje na úspěšný model Regio-Shuttle RS1, avšak oproti svému dieselovému předchůdci nabízí zcela bezemisní provoz. Podle vedení společnosti Stadler je právě ekologická transformace železniční dopravy klíčovým směrem dalšího vývoje tohoto odvětví. Předseda představenstva Peter Spuhler při prezentaci zdůraznil význam dekarbonizace v evropském prostoru a potvrdil ambici firmy uspět v tendrech bez ohledu na velikost trhu. Švýcarská společnost zaměřující se nyní primárně na evropský trh má tak nepochybně zájem rozšířit svoje portfolio o klienty v Severní Americe, Asii a dalších světových regionech. 

Strategické partnerství Stadleru s Moravskoslezským krajem

Zdeněk Majer, předseda dozorčí rady společnosti Stadler Praha, české pobočky švýcarské matky, během prezentace nového vozu RS ZERO potvrdil, že firma usiluje o aktivní zapojení do Moravskoslezského vodíkového Klastru. „Stadler je lídrem v zelených technologiích, téma dekarbonizace je proto pro nás velmi důležité,“ doplnil k nově představenému vodíkovému vlaku Majer. Uvedl také, že o této spolupráci jednal s náměstkem hejtmana Moravskoslezského kraje Radkem Podstawkou, jenž je současně předsedou dozorčí rady Klastru.

RS ZERO od Stadleru: Technologie a praktičnost v jednom balení

Novinka z dílny Stadleru je určena především pro provoz na tratích, které nejsou plně elektrifikované a tedy se výborně hodí právě na obsluhu v regionální vlakové dopravě. Vůz RS ZERO je totiž dostupný ve dvou verzích – s vodíkovým nebo bateriovým pohonem. Obě varianty čerpají ze zkušeností staršího modelu RS1, avšak nabízejí výrazně vyšší technologickou úroveň, nízkopodlažní nástupní prostor a bezemisní provoz. Pohonná jednotka PowerPack pak umožňuje flexibilní provoz na tratích bez trolejí.

Představení vlaku RS ZERO od Stadler Praha

Jednou z výhod RS ZERO je také jeho schopnost fungovat nejen na vysoce čistý, ale i na průmyslový vodík s čistotou kolem 95 %, čímž zajišťuje širší možnosti nasazení. Vozidlo je dostupné v jedno a dvouvozové konfiguraci s kapacitou až 165 sedadel. Vnitřní uspořádání lze přizpůsobit a například v jednovozové verzi je možné instalovat 63 míst se sanitárním zařízením nebo přibližně 75 sedadel bez toalety.

Modernizace s odkazem na tradici

Design nového vozidla se i přes technologický posun neodchyluje od charakteristických rysů svého předchůdce a zachovává typická lichoběžníková okna. „Potřebujeme moderní náhradu RS1, která zároveň odpovídá požadavkům na ekologický provoz,“ komentoval nový vůz RS ZERO Ansgar Brockmeyer, výkonný viceprezident společnosti pro marketing a prodej. Stadler tak v Ostravě vyslal jasný signál: transformace regionální dopravy směrem k udržitelnosti je realitou a technologie jako je RS ZERO budou její novou páteří.

vložil: Redakce DV

Tagy

▲+1.31%
1 den
▲+3.49%
1 týden
▲+7.18%
1 měsíc
▲+11.3%
1 rok
Akcioměr 58.26%
info
▲+3.91
1 den
▲+2.96
1 týden
▼-1.16
1 měsíc
▲+2.17
1 rok
Index stresu 33.06
info
Naše zprávy najdete i na sítích
FCB, Twitter, LinkedIn