Z letadla do datacentra. Proudové motory mají dva životy
foto: Pixabay/Ilustrační foto
Vysloužilé letecké motory nebo použité baterie z elektromobilů nacházejí uplatnění v energetice. Čím dál víc se používají k zajišťování elektřiny pro datová centra.
Budování datových center probíhá rychleji, než rozšiřování energetických kapacit – a to jak co do výroby elektrické energie, tak její distribuce. Platí to především pro Spojené státy, kde se má letos spotřeba datových center meziročně zvýšit o 22 procent. Důsledkem je, že datová centra jsou od začátku navrhována jako energeticky soběstačná – s tím, že až to situace umožní, centrum přejde na napájení ze sítě. Dočasné zdroje se pak buď prodají, nebo budou sloužit jako záložní.
A nejde o žádnou raritu: záložní a lokální zdroje dnes pokrývají už přes 12 % globální spotřeby datacenter.
Dočasné zdroje elektřiny mají typicky podobu menších plynových elektráren, jejichž srdcem jsou plynové turbíny. Původně plynové turbíny využívaly hlavně elektrárenské společnosti, které potřebovaly pokrýt špičky spotřeby, typicky jen několik hodin týdně. Boom datacenter však způsobil, že provozovatelé nyní chtějí, aby tyto turbíny, resp. na nich založené elektrárenské zdroje, napájely celé areály jako hlavní zdroj. Takovéto využití plynových turbín bylo donedávna vyhrazené jenom pro ropné plošiny a podobná nedostupná místa.
Překotná výstavba datacenter s lokálními zdroji způsobila, že právě turbíny se staly nedostatkovým zbožím. Na trhu je jen pár výrobců – a všichni mají beznadějně vyprodáno a jejich objednací lhůty se pohybují okolo dvou až tří let.
Protože boom datových center probíhá právě teď, což znamená, že právě teď jsou zákazníci ochotni platit za výpočetní kapacitu enormní prémie, čekat tři roky znamená ocitnout se mimo byznys. V hledáčku dodavatelů se tak ocitla vysloužilá dopravní letadla – přesněji, jejich proudové motory.
Psali jsme
Česká republika se uchází o vybudování jednoho z pěti evropských AI datacenter za víc než sto miliard korun. Jenže AI je podle analytiků…
Letecký motor jako generátor
Letecký motor je totiž v podstatě turbína pro plynovou elektrárnu. Jenom nespaluje plyn, ale dražší letecké palivo – a je extrémně odlehčený, což má dopad na cenu, životnost a účinnost. Cena problém není, protože jde o motor, který by jinak byl určený k rozebrání a recyklaci primárních materiálů.
Omezená životnost také není problém, protože i motor, který by už nevydržel extrémní namáhání při startu, může ještě „naběhat“ desítky tisíc hodin ve výkonově (a hlavně teplotně) pohodovém režimu. Typický motor pro velké dopravní letadlo má totiž maximální výkon okolo 100 MW, ale v datovém centru běží stabilně na zhruba poloviční výkon.
A dražší palivo i nižší účinnost jsou sice nepříjemné, ale z pohledu provozovatelů očividně stravitelné.
Baterie jako záloha
Druhou nohou energetické soběstačnosti datacenter se stávají baterie. Nejen nové, ale i ty, které už dosloužily v elektromobilech. Po zhruba osmi letech provozu klesne kapacita trakční baterie auta na zhruba tři čtvrtiny původní hodnoty, což už pro auto nemusí zajistit potřebný dojezd. Pro stacionární úložiště to však není žádný problém – jenom těch baterií musí být víc.
Psali jsme
Ve městě Pornainen uvedli do provozu pískovou baterii s kapacitou 100 MWh a výkonem 1 MW. Zařízení představuje dosud největší systém svého…
Použité baterie z vozidel se propojují do velkokapacitních úložišť, která pokrývají krátkodobé výpadky a vyrovnávají špičky v odběru. Typický systém tvoří stovky jednotlivých článků z elektromobilů, které po repasování fungují v nové konfiguraci dalších deset až patnáct let. Například společnost Redwood Materials vytvořila v americké Nevadě záložní zdroj pro napájení menšího datového centra o kapacitě 63 MWh, na který použila baterie z téměř 1500 vysloužilých elektromobilů. Tento systém doplňuje solární elektrárnu o špičkovém výkonu 10 MW.