Volební speciál – Zelený účet. Blažej Chorovský: Zrušení ETS2 je nereálné, chceme chránit domácnosti
foto: Zdroj: redakce/Lukáš Blažej Chorovský, lídr Pirátů v Ústeckém kraji
Lídr Pirátů v Ústeckém kraji Lukáš Blažej Chorovský kritizuje zpoždění Česka v debatě o ETS2 a zdůrazňuje nutnost sociálních pojistek. Piráti navrhují energetický kupón i daňovou brzdu, aby systém nedopadl nejvíce na ty nejzranitelnější.
ETS2 zasáhne dopravu a vytápění domácností – tedy oblasti, které se dotýkají milionů lidí. Podporují Piráti tento krok jako nutný, nebo vnímají riziko sociální nespravedlnosti?
Současná debata o ETS2 ukazuje dlouhodobý český problém, kterým je zpoždění oproti zbytku EU o 5 i více let. To vede k tomu, že zatímco v zahraničí se o problémech diskutuje, vyjednává, poté hlasuje a implementuje, u nás se nejprve hlasuje, poté implementuje a až nakonec diskutuje. ETS2 byl v rámci Green Dealu schválen Andrejem Babišem a konkrétní podoba schválena v balíčku Fit for 55 Petrem Fialou na začátku volebního období. Je tedy úplně jedno, jestli nyní politické strany ETS2 podporují, protože o něm už dávno rozhodly. Piráti jsou samozřejmě připraveni jednat v Bruselu o případných změnách tak, aby sociální dopad zavedení nových emisních povolenek byl pro lidi co nejmenší. Nicméně představa některých stran, že nyní Česko prosadí zrušení ETS2, je v evropském prostředí naprosto nereálná.
Psali jsme
Patrik Nacher z hnutí ANO dlouhodobě vystupuje proti zelené politice Evropské unie. K chystanému systému emisních povolenek ETS2 se staví…
Jak zajistit, aby nová regulace nepostihla nejvíce ty, kteří si nemohou dovolit investice do moderního vytápění, nového auta nebo solárních panelů? Piráti jako jediní představili konkrétní plán účinných pojistek proti dopadům ETS2.
Zaprvé je to energetický kupón, který vrátí průměrné
domácnosti zhruba pět tisíc korun ročně přímo na výplatních páskách či v důchodu
. A zadruhé daňová brzda – jakmile cena
povolenky překročí sociálně únosný limit, vláda okamžitě spustí dočasné snížení spotřebních daní, aby nárůst cen utlumila. Nedílnou součástí pirátského plánu je i zabránění tomu, aby se peníze z povolenek rozpustily v netransparentní dotační ekonomice, kde by si je rozdělilo jen několik dotačních miliardářů. Chceme peníze vrátit lidem, a hlavně jim zaručit, že případné vysoké ceny povolenek nezruinují jejich rodinné rozpočty.
Blažej Chorovský: Chceme postupovat rozumným tempem – s ohledem na realitu, lidi i konkurenceschopnost.
Věříte, že může ETS2 zároveň fungovat jako stimul pro inovace a rozvoj zelených technologií v Česku? Co konkrétně by měl stát podpořit?
Při správném nastavení systému může. Už sám energetický kupón bude finančně motivovat k pořizování zelených technologií, protože domácnosti s nižší spotřebou na něm vydělají. Na přechodu k čistým technologiím ostatně závisí budoucnost českého průmyslu, energetiky i automobilového sektoru. Chceme postupovat rozumným tempem – s ohledem na realitu, lidi i konkurenceschopnost. Současně ale nutně potřebujeme rozvíjet obnovitelné zdroje energie a navázaná odvětví.
Psali jsme
Lídr STAN v Ústeckém kraji Robert Holec hájí klimatická opatření, současně ale varuje před dopady na venkov a chudší obyvatele. Zavedení emisních…
Je ETS2 podle Pirátů dostatečně chytrý a efektivní nástroj pro snižování emisí? Nebo byste preferovali jiný přístup – např. zelené dotace, daně, cílené investice? Fungování systému ETS jako nástroje snížení emisí CO₂ podporujeme, protože firmy platí za
emise a jsou ekonomicky motivovány k přechodu na čistší technologie.
Vše za předpokladu, že je systém spravován transparentně, efektivně, férově a má také nezbytný sociální rozměr – nemohou na něj finančně doplácet pracující lidé a rodiny.
Co se týče zelených dotací, na nich se už Pirátská strana aktivně podílí, zejména v oblasti životního prostředí a udržitelného rozvoje. Například v
Praze se Piráti podílí na programech zaměřených na čistou energii a zlepšení stavu životního prostředí.
Mezi priority patří podpora projektů na instalaci tepelných čerpadel, solárních systémů, dálkového vytápění, a také na adaptační opatření a ochranu biodiverzity. Významnou roli ale musí hrát stát, je ostudou, že napříč Českem ještě nemáme hustou síť nabíječek pro
elektromobily, například u každé lampy na sídlištích, kde by jinak lidé měli zájem i prostředky na pořízení elektromobilů.
Blažej Chorovský: V Česku politici nezvládají ani základní opatření.
Jak se stavíte k názoru, že některé části Green Dealu (včetně ETS2) mohou spíše polarizovat společnost a nahrávat extrémistům, pokud se špatně vysvětlí?
Když čeští politici hlasují o celospolečenských opatřeních, aniž by o nich v Česku proběhla jakákoliv diskuse, samozřejmě se pak zdá, že jde o „diktát z Bruselu“ který s námi nikdo neprojednal. Andrej Babiš ani Petr Fiala se samozřejmě nehlásí k tomu, že byli přímo u vzniku těchto opatření i nastavování konkrétních parametrů, a že jsme po jejich schválení měli několik let na přípravu. Proto je důležité, aby politika fungovala transparentně a se zapojením občanů.
Green Deal neustále prochází změnami a přizpůsobuje se mimo jiné tomu, že od jeho schválení proběhly dvě globální krize. V balíčku Omnibus I. se odkládala některá opatření a zjednodušovala administrativa, balíček Omnibus II. přináší další zjednodušení. Piráti tyto změny podporují.
Bohužel současný stav veřejné debaty významně poškozuje Český průmysl a dopadá i na běžné lidi. Zatímco ostatní státy plně využívají zelené dotace a rozvíjí čisté technologie (příkladem je vybudování AE Elemental, obřího recyklačního zařízení na baterie v Polsku), v Česku politici nezvládají ani základní opatření (například novelizaci zákona o výrobcích s ukončenou životností, která je nezbytná pro implementaci evropského nařízení o bateriích). Populistická prohlášení o rušení Green Dealu znamenají jenom to, že nám ujíždí vlak, zatímco řešíme, co jsme měli dělat před deseti zastávkami.