Amway pyramidovým podvodem? Nejistá budoucnost giganta MLM
foto: Radjah / Goodfon/Pyramida v oblacích (ilustrační foto)
Amway je sice číslem jedna mezi dalšími víceúrovňovými marketingy jako Avon nebo Tupperware zaměřenými na přímý prodej zboží, ale tato pozice rozhodně není stabilní. Americkou společnost pravděpodobně v příštích letech pohřbí nejen nařčení z pyramidového marketingu.
Gigant víceúrovňového marketingu a jednička na trhu Amway nechává své konkurenty jako kosmetický Avon čelící bankrotu své dceřiné společnosti Avon Products Inc. za sebou a dále si udržuje svou pozici. Amway nabízející kromě produktů zdravé výživy a doplňků stravy také vybavení pro domácnost i po téměř sedmdesáti letech od svého založení stále funguje na stejném obchodním modelu agentů, tzv. Vlastníků podnikání Amway, kteří přeprodávají výrobky společnosti. Právě tento způsob prodeje výrobků byl v minulosti vystaven ostré kritice a společnost se kvůli němu dostala i do několika soudních sporů.
Amway jako pyramidové schéma?
Poprvé byla společnost Amway označena z praktik pyramidového schématu již bezmála dvacet let po svém založení v roce 1975 americkou Federální obchodní komisí (FTC). Pyramidové nebo také Ponziho schéma je celosvětově známou podvodnou obchodní praktikou, která je založena na falešných slibech investorům. Společnost nabídne potenciálnímu investorovi zajímavou nabídku, která má v budoucnosti vést k jeho zbohatnutí. V případě podvodných pyramidových investičních fondů společnost investorovi slíbí, že jeho vklad zhodnotí kupříkladu investicí do akcií na burze nebo nemovitostí. V pyramidových schématech víceúrovňového marketingu (MLM) je zase investorům slíbena provize z prodeje produktů nebo získání dalších prodejců produktů.

Tímto způsobem je investor nalákán do schématu a následně do společnosti investuje prostředky, o kterých předpokládá, že se mu vrátí. V pyramidovém schématu však jeho investice ve skutečnosti nejsou zhodnoceny nebo investovány a naopak slouží pro zaplacení výnosů jiných investorů nebo prodejců, kteří do schématu vstoupili dříve než on. Tento pomyslný „zisk” je vlastně jen vkladem a investicí jednotlivých členů a postupně se kumuluje na vrcholu této „pyramidy”. Jedním z nejznámějších podvodníků historie, který využil tohoto falešného pyramidového investování byl americký „finanční kouzelník" Bernard Cornfeld.
MLM Amway označen za pyramidové schéma nejméně dvakrát
Společnost Amway v roce 1975 čelila obvinění především z toho, že hlavním zdrojem jejich příjmů není prodej produktů zákazníkům, jak by bylo záhodno očekávat, ale naopak povinné nákupy prodejců. Právě agentům měla společnost zatajit reálnou možnost výdělku, kterou při prezentacích a školeních uměle nadhodnocovala, aby nalákala nové agenty pro nákup a prodej svých produktů. Po čtyř letech však soudce nakonec rozhodl, že obvinění nebyla v rámci procesu prokázána a společnost Amway pouze zaplatila pokutu v řádu stovek tisíc dolarů za klamavou reklamu vybízející ke vstupu do společnosti.
Vítězství v tomto sporu však neznamenalo, že by se společnost Amway zbavila své nálepky pyramidového víceúrovňového marketingu. V roce 2007 totiž byli vrcholní představitelé Amway opět obviněni z nekalých praktik pyramidového marketingu, avšak v tomto druhém případě již samotnými Vlastníky podnikání, tedy agenty společnosti. Ti si stěžovali na to, že společnost jim při náboru slíbila mnohem větší zisky, než reálně mohli svým podnikáním a prodejem produktů Amway získat. Společnost Amway sice uvedla, že kategoricky odmítá označení z praktik pyramidového schématu, ale i přesto přistoupila na mimosoudní vyrovnání. Na základě dohody tak v roce 2010 zaplatila svým prodejcům nejméně 56 milionů dolarů na odškodném a v produktech společnosti.
Velká záhada MLM společnosti Amway
Soudní spor z roku 2010 a následné odškodnění by mohlo naznačovat, že bude společnost Amway nakonec definitivně označena za pyramidové schéma a zmizí v propadlišti dějin. Tuto skutečnost však rozhodně nepotvrzují ekonomické statistiky společnosti Amway, která se zdá být naopak dlouhodobě stabilní. Podle informací Statista se totiž výnosy společnosti za posledních 9 let od roku 2016 držely se okolo 8,4 až 8,9 miliard dolarů ročně. K poklesu došlo až v roce 2023, kdy byl roční zisk společnosti jen 7,7 miliard dolarů. Je proto otázkou, jaké výnosy společnost ohlásí za rok 2024 a zda došlo k dalšímu úbytku zisků.
Výše zmíněné dva soudní spory týkající se údajných praktik pyramidového schématu společnosti však nejsou jediným problémem amerického Amway. Při expanzi do celého světa totiž tato MLM společnost často narážela na místní legislativu, která jako v případě Číny nebo Indie vůči tomuto způsobu podnikání nebyla příliš nakloněna. Amway a jeho přímý prodej skrze zprostředkovatele je navíc vystaven konkurenci ze strany e-commerce jako Amazon nebo Temu, které nabízejí mnohem širší množství produktů za dostupnější ceny. Vše tak nasvědčuje tomu, že mladší generace konzumentů zvyklá spíše na e-commerce než klasický přímý prodej zboží, nakonec tento způsob podnikání z trhu plně vyřadí. Vše nakonec ukáže čas a především chování samotných zákazníků.
Autor: Jan Evím