Evropské automobilky v elektromobilech zaspaly, možná už nedoženou Čínu

16. 01. 2025
Evropské automobilky v elektromobilech zaspaly, možná už nedoženou Čínu
foto: Se svolením Pavla Kohouta/Pavel Kohout a Adam Pecha

Šéfredaktor Pavel Kohout s automobilovým expertem Adamem Pechou v novém díle podcastu S Pavlem Kohoutem hovořili o čínské konkurenci vůči evropskému trhu nebo nejoblíbenějších vozech.

Muži spolu v podcastu s Pavlem Kohoutem probrali nové čínské elektrické vozidlo Nio ET9, které má začít být doručováno prvním klientům v Číně v březnu roku 2025. Model ET9 je dle údajů výrobce vlajkovým sedanem čínské společnosti Nio zaměřené na výrobu elektrických vozidel a jejich cena byla stanovena na 788 000 RBM (asi 2,6 milionů Korun). Ty chtějí luxusním vybavením, rychlonabíjením a velkým dojezdem konkurovat vozidlům Tesly a elektromobilům automobilek Mercedes-Benz, BMW nebo Audi. Podle Adama Pechy by mělo být vozidlo představeno na evropském trhu v příštím roce.

Automobil Nio ET9

 

Čínskou konkurenci v elektromobilech Evropa těžko dožene

 

Adam Pecha vysvětloval specifika vozidla Nio ET9, díky němuž může automobil působit na budoucí evropské klienty zvyklé na německá auta odlišným dojmem. Zatímco v případě evropských vozidel mají auta pneumatický podvozek, čínský elektromobil nabízí elektrohydraulický podvozek zaručující plynulejší jízdu. Pecha vysvětlil, že kamery vozidla snímají terén, software vyhodnocuje data a přizpůsobuje každé kolo zvlášť podle překážek. Právě plynulost jízdy vozidla a luxus mohou zapůsobit na množství klientů, i když je dle Pechy otázkou, nakolik mohou být kamery vozidla a software opravdu tak inteligentní. 

Kohout se svým hostem dále také probral dravost čínského automobilového průmyslu a jeho rostoucí expanzi do dalších trhů po celém světě. Dle Kohouta začíná být jasné, že čínské automobilky se snaží především evropským výrobcům významně konkurovat a pozastavil se právě nad velmi rychlým procesem růstu čínského automobilového průmyslu v posledních několika letech. Podle Pechy je třeba vnímat problém komplexněji, protože růst čínského automobilového průmyslu je způsoben hned dvěma zásadními faktory.

Jedním z nich je velmi komplikovaná evropská byrokracie týkající se inovací v oblasti elektromobilů způsobená z jedné strany Evropskou unií, ale také samotnými výrobci. Orgány EU sice vážou výrobce k nutným krokům v oblasti testování emisí vozů, ale především německé automobilky si přidělávají práci s tím, do jaké míry testují každou součástku nového automobilu nebo inovaci zvlášť. Podle Pechy tak mohli Číňané Evropany předběhnout především z toho důvodu, že na nové inovace nemají tak tvrdé předpisy a jejich zkoušení probíhá mnohem rychleji.

 

Řešení pro evropské elektromobily bude složité

 

Tímto způsobem proto čínští výrobci Evropany rychle dohnali a derou se i na evropský trh. Podle Pechy by bylo tedy řešením, jak se s problémem vyrovnat, ulehčení byrokratického procesu zatěžujícího výrobce, ale také zefektivnění výroby a vývoje v samotných provozech evropských výrobců automobilů. Evropská unie navíc také podobně jako budoucí americký prezident Donald Trump může na výrobky z Číny uvalit cla, čímž může vykompenzovat silnou konkurenci danou levnější cenou čínských vozidel.   

Řeč přišla taky na oblíbené vozy a Kohout se Pechy zeptal, jaký je jeho snový automobil. Dle Pechy je třeba nad touto otázkou uvažovat tak, že pro každou příležitost se hodí jiný typ vozidla. Mezi Pechovy favority patří především americký pick-up RAM TRX, obytný Volkswagen California nebo ikonický sportovní Porsche 911, který má oproti jiným vozidlům stejné kategorie jednu obrovskou „ekologickou” výhodu. Celý díl a další epizody podcastu S Pavlem Kohoutem naleznete na podcastové platformě platformě Patreon

 

vložil: Redakce DV

Tagy

▼-1%
1 den
▼-0.33%
1 týden
▲+4.15%
1 měsíc
▲+32.76%
1 rok
Akcioměr 40.68%
info
▲+1.13
1 den
▲+4.6
1 týden
▼-8.17
1 měsíc
▼-7.04
1 rok
Index stresu 40.57
info
Naše zprávy najdete i na sítích
FCB, Twitter, LinkedIn