Nahlédněte do kokpitu letounu pro budoucí piloty amerických stíhaček
foto: AERO Vodochody, se souhlasem/Kokpit
Pro mnoho leteckých nadšenců je pilotování vojenského letounu snem. S novou generací letounu L-39 NG od společnosti AERO Vodochody se tento sen stává skutečností pro budoucí piloty. Tento modernizovaný letoun přináší nejen pokročilou technologii, ale i vylepšenou ergonomii a komfort pro piloty. Pojďme se podívat na to, co tento úžasný stroj nabízí.
Pilotní křesla jsou uspořádána za sebou a výškově stupňovitě, což umožňuje instruktorovi optimální výhled na přístrojový panel i do prostoru před letounem. Radka Černá, tisková mluvčí společnosti AERO Vodochody, k tomu Deníku Vektor dodává: „Toto uspořádání zajišťuje efektivní komunikaci a lepší kontrolu nad výcvikem.“
Tradiční analogové přístroje jsou minulostí. L-39 NG je vybaven dvěma nezávislými multifunkčními zobrazovacími jednotkami od americké firmy GENESYS Aerosystems, které poskytují pilotům všechny potřebné informace přehledně a intuitivně. „Analogové přístroje jsou již historií a v NG byly nahrazeny dvěma nezávislými multifunkčními zobrazovacími jednotkami,“ říká také Radka Černá.
Hlavní pozornost za letu věnuje pilot průhledovému displeji HUD-39 od českého výrobce SPEEL Praha. Tento displej zobrazuje klíčové informace, jako je rychlost, výška, poloha letadla v prostoru, přetížení, a dokonce i projekci záměrných obrazců pro účely vzdušného boje nebo odhoz munice. „Letoun poskytuje informace o rychlosti, výšce, poloze letadla v prostoru, přetížení, ale také projekci záměrných obrazců pro účely vzdušného boje nebo odhoz munice,“ vysvětluje Černá.
Pro maximální efektivitu a bezpečnost je L-39NG vybaven systémem HOTAS (hands on throttle-and-stick). Tento systém umožňuje pilotovi ovládat letoun bez nutnosti sundat ruce z řídící páky a páky ovládání motoru, což je klíčové při vysokém přetížení. Radka Černá upřesňuje: „Systém HOTAS usnadňuje pilotovi ovládání při vysokém přetížení bez nutnosti sundat ruce z řídící páky a páky ovládání motoru.“
Česká práce
Mezi dvojicí multifunkčních displejů na palubní desce je nově umístěn ovládací panel interkomu od společnosti Mesit z Uherského Hradiště. Pod ním se nachází záložní elektronický sdružený displej systému ESIS pro nouzové případy a schránka pro uložení brýlí pro noční vidění (NVG). „Ovládací panel interkomu je dodáván společností Mesit z Uherského Hradiště,“ doplňuje Radka Černá.
Další vylepšení zahrnují upravenou pozici videokamery pro poletové hodnocení mise, schránku na mapy a vzduchovou sprchu pro lepší směrování vzduchu. Celá palubní deska byla posunuta o čtyři centimetry blíže k posádce, aby byly lépe dosažitelné ovládací prvky. „Celá palubní deska byla konstruktéry posunuta blíže k posádce, aby byly lépe dosažitelné ovládací prvky,“ říká Černá.
Všechna tato vylepšení a zdokonalení kokpitu, ovládacích prvků a avioniky umožňují pilotům ve výcviku snadnější přechod na vyšší typy stíhacích letounů, jako je F-35 Lightning II, JAS 39 Gripen, F-16 Fighting Falcon nebo Eurofighter Typhoon.
Letoun L-39NG patří tak ke skutečným klenotům českého leteckého průmyslu. Tento moderní cvičný letoun nejen pokračuje v tradici svých předchůdců, ale také přináší inovace, které zajišťují efektivní a bezpečný výcvik pilotů.
Autorem zpracovaného materiálu je Karel Novotný (56), letecký nadšenec a amatérský dopisovatel.