NÁZOR: Desátá nejvyšší inflace v EU. Petr Dufek

19. 10. 2024
NÁZOR: Desátá nejvyšší inflace v EU. Petr Dufek
foto: Se svolením Petra Dufka/Petr Dufek

S výsledkem 2,8 % za září se česká inflace dostala na desáté místo v řebříčku harmonizované inflace v EU. Aktuální nárůst harmonizované inflace v ČR nemá smysl – stejně jako v případě národních čísel – příliš přeceňovat. Odeznívá pozitivní efekt dříve zlevňujících potravin a zafungoval také nižší srovnávací základ. Komentuje Petr Dufek, hlavní ekonom Banky Creditas.

Na představených výsledcích je vidět několik zajímavých momentů. Předně na rozdíl od většiny zemí EU v ČR není v inflaci vidět zlevnění energií, zatímco třeba v Německu jejich ceny poklesly o 7,5 %.

Češi jsou ve zdražování premianty

Naproti tomu je možná až moc vidět v české inflaci růst cen služeb. S tempem 6,3 % výrazně překonáváme evropský průměr a spolu s dalšími východními zeměmi patříme mezi premianty ve zdražování.

Jádrová inflace podle evropské metodiky v září dosáhla 3,8 %, což také není nic, s čím by mohla být ČR spokojená.

Česko se nemá čím chlubit

Pokud se podíváme na delší vývoj, tak spotřebitelské ceny rostly za poslední tři až pět let třetím nejvyšším tempem. Inflačním „premiantem“ je sice Maďarsko, ale ČR s téměř 41% nárůstem cen od roku 2019 se rozhodně nemá čím chlubit.

Oblečení zdražilo o polovinu

Nemluvě o výjimečně vysokém zdražení oblečení za posledních pět let o 54 %, které se neodehrálo nikde jinde než v ČR. Obuv si zde připsala rovněž rekordní výsledek, a sice +39 %.

Druhou pozici má v rychlosti zdražování ČR u hotelových služeb, třetí pozici pak u restauračních služeb a elektřiny, čtvrtou u plynu.

Ačkoliv období vysoké inflace skončilo, inflační dědictví tu s námi i nadále zůstává. A s ním i inflací znehodnocená část úspor domácností.

Publikováno se svolením Petra Dufka

Tagy

▲+2.77%
1 den
▲+5.14%
1 týden
▼-7.86%
1 měsíc
▲+4.31%
1 rok
Akcioměr 39.55%
info
▼-5.58
1 den
▼-7.26
1 týden
▲+10.24
1 měsíc
▼-2.24
1 rok
Index stresu 45.28
info
Naše zprávy najdete i na sítích
FCB, Twitter, LinkedIn