O 4 procenta zdražilo čepované pivo. Jen daní mělo zdražit o deset. Dotují nás hospody?
foto: Pixabay.com/Ilustrativní
Dneska zase zpátky o cenách potravin. Nemračte se, neutuchající zájem ve veřejném prostoru si to žádá. A nezoufejte, bude to o potravině u nás nejdůležitější. O pivu. A to konkrétně o pivu točeném. Včera jsme končili SníDani dilematem, jestli váš pes chodí ve svetru raději do opery nebo do hospody. Data o operních cenách v novém roce zatím nemáme. Navíc divadla většinou upravují ceny spíše k začátku sezóny v září, takže tam se snad pro vašeho psa tolik nemění.
Ale točené pivo zažilo svoji revoluci teď v lednu, kdy se celkem bezprecedentně zvýšila Daň z přidané hodnoty z točeného piva z 10 ne na 12 % jako u jiných potravin, ale rovnou na 21 %. A takto narostla bohužel nejen daň za točené pivo, ale i za to privilegium, že s pivem platíme navíc i extra daň čistě na pivo. Takzvanou spotřební daň. Takové to, o co se politici pořád hádají, jestli se má platit i u vína. Z piva se platí, a teprve z této takto o spotřební daň navýšené ceny se pak platí DPH, takže tu máme klasický případ daně z daně u SníDaně.
Nejprve si nakalibrujme, o kolik by se zvýšily ceny od ledna, aby výčepnímu zůstalo z jednoho půllitru tolik, jako v prosinci, a jenom se zaplatila daň. Už víme, že na rozdíl od médií nemůžeme jenom vzít rozdíl mezi 10 a 21 % a říct, že by nová DPH zdražila točené pivo o 11 %. Aby mu zůstala stovka, mimo jiné i na zaplacení té daně z piva, musí teď mistr výčepní účtovat 121 namísto 110 Kč. Tedy musel by zvednout cenu svého točeného o přesně 10 %. Pokud zvedne cenu míň, tak nám teď pivo tak trochu dotuje ze svého oproti tomu, na čem byl v prosinci.
A o kolik se v lednu zdražilo točené pivo? Díky zásadnosti této otázky pro šťastný rodinný život (a samozřejmě tu s Geraldem Durrellem hovoříme „o mé rodině a jiné zvířeně“), už máme první data k dispozici a nemusíme tak čekat na zpožděná data statistických úřadů. Ceny piva v obchodech třeba známe teprve z listopadu. Jedna platební společnost však již lednová data ze svých terminálů analyzovala.
Psali jsme
Současná metoda filtrace piva často klade značnou zátěž na životní prostředí a je energeticky náročná. Křemelina, tradiční filtrační materiál,…
A pivo v lednu oproti prosinci zdražilo o – číslo pro dnešní den – 4 %. Tedy o méně než polovinu toho, co by mělo zdražit, jen aby hospodský zůstal na svém. Je třeba říct, že zhruba třetina hospod nezdražila vůbec, a tak jsme slyšeli, že prý lze ještě nějaké zdražení očekávat. Ale pozor, ne nutně. Stejně jako u ostatních potravin si každý prodejce určuje výšku ceny relativně různě. V případě hospod můžeme říci, že některé si procentuálně více vydělají na jídle pevném, některé na jídle tekutém. A některé třeba na tvrdém. Tedy tvrdém alkoholu, ne tvrdém jídle. Psí suchary jsem bohužel ještě v hospodě neviděl.
Dokonce podle lednových dat můžeme říct, že částečně můžou točené pivo dotovat i ti, co přijdou na limonádu. U té je teď nově DPH také 21 %, ale nezvýšila se z 10 % jako u piva nýbrž z 15 %. Takže čistě mezi prosincem a lednem by daň měla zvednout ceny o 5,2 %, ale ceny vzrostly o 5,5 %. Možná je to jen racionální příprava hospod na ty, kteří tam teď v lednu a únoru budou chodit plni vyprávění o tom, proč drží suchý leden nebo únor. To je samozřejmě v pořádku. Již hostinský Palivec u Kalicha říkal „Host jako host, třebas Turek. Zaplať si a seď v hospodě a žvaň si, co chceš.“ Inu, hostinští své hosty znají. Jen je teď trochu víc zkasírují, když nebudou pít pivo.
Obecně ale můžeme říct, že i když nám teď pivo jiní hosté křížově dotují, nejvíc nám je dotuje sám hospodský. To, že nám zdražil o méně než polovinu té daně, totiž vůbec neznamená, že si to bude schopen vybrat na těch ostatních. Většinou ne, to jsme tu uváděli jen jako ilustraci toho, že hospodští nejsou roboti a upravují i poměr cen různých položek.
Pokud ale něco ekonomové o tomto světě zjistili, tak to je to, že zvýšení daní nakonec sníží štěstí nejen kupujícím, ale i prodávajícím. I kdyby nám nakrásně totiž naúčtovali i z piva plnou sazbu daně, tak na tom budou hůř. Prodají ho totiž o to míň. A tak má hospodský od 1. ledna smutnou volbu.
Buď nám promítne do ceny piva plné zvýšení našich odvodů na silnice a školky a důchody a všemožné dotace na zmenšení konkurence, které skrze DPH platíme. Proč je má vybírat zrovna chudák hospodský, ještě nikdo pořádně nevysvětlil. Když je od nás vybere naplno, prodá tím míň piva. Nebo je částečně zaplatí za nás tím, že nám cenu zvedne o méně než polovinu, aby pivo prodal, a tak nám sám zadotuje ten náš odvod na školky.
Snad mu v nich vyrůstá nová generace hostů. Daň nepovede k plnému cen zvýšení. Tratí na ní také mistr výčepní. Hezký den. A dej Bůh štěstí i zdaněné.
Autor: Petr Bartoň, Sní-daně