ROZHOVOR: Nástup AI ve školství zásadně změní kvalitu vzdělávání

24. 10. 2024
ROZHOVOR: Nástup AI ve školství zásadně změní kvalitu vzdělávání
foto: Se svolením Apertia Tech/David Strejc, odborník a aktivista v oblasti umělé inteligence

V následujících dvou letech se oblast školství dočká vpravdě převratných změn. S tím, jak se umělá inteligence (AI) stává stále levnější a dostupnější, otevírají se zcela nové možnosti pro transformaci vzdělávání. AI se stane všudypřítomnou komoditou, jež zásadně ovlivní způsob, jakým se učíme a vyučujeme. Školy a univerzity budou muset projít důkladnou obměnou, aby se této nové realitě přizpůsobily a připravily studenty na svět, ve kterém bude inteligence levná a snadno dosažitelná.

Deník Vektor požádal o rozhovor na toto téma Davida Strejce, odborníka a aktivistu v oblasti umělé inteligence. Od roku 2004 aktivně působí v oblasti firemního IT. Byl spolumajitelem společnosti Easy Software, s. r. o., která je známá díky produktu easyredmine.com. V současnosti je jednatelem společnosti Apertia Tech, s. r. o., a architektem AutoERP. Má i korporátní zkušenosti a působil také jako infrastructure architekt v O2 nebo system & solution designer v T-Mobile. Je velkým propagátorem Open Source a AI, v nichž spatřuje budoucnost IT.

Umělá inteligence proniká do všech sfér lidského konání. Výjimkou nemůže být ani školství. Co podle vás v nejbližší době přinese používání umělé inteligence v této oblasti?

Jednou z nejvýznamnějších změn bude demokratizace přístupu ke kvalitnímu vzdělávání. S tím, jak se náklady na AI budou snižovat, budou si i školy s omezenými rozpočty moci dovolit špičkové vzdělávací technologie. Personalizované vzdělávací systémy poháněné AI budou schopny přizpůsobit obsah a tempo výuky individuálním potřebám každého studenta bez ohledu na jeho socioekonomické zázemí.

Můžete být konkrétnější? Co nabídne užívání umělé inteligence žákům? Jsou přece tak rozdílní...

AI je neúnavná, nestranná a dokáže se přizpůsobit schopnostem i zájmům jednotlivce. Pro chlapce může využít hry k výuce matematiky, zatímco dívkám může pomoci rozvíjet logické myšlení prostřednictvím písniček či výtvarné výchovy. Tyto pokroky povedou ke zmenšení rozdílů v kvalitě vzdělávání mezi bohatšími a chudšími regiony a poskytnou každému studentovi příležitost naplno rozvinout svůj potenciál.

Změní používání umělé inteligence také obsah vzdělávacích plánů a školní učivo?

S tím, jak se AI stane běžnou součástí našich životů, změní se i samotný obsah a struktura výuky. Namísto memorování faktů a vzorců se bude klást mnohem větší důraz na rozvoj kritického myšlení, kreativity a schopnosti efektivně spolupracovat s AI. Studenti se budou učit, jak klást správné otázky, interpretovat data generovaná AI a využívat tyto informace pro inovativní řešení komplexních problémů. Vzdělávací instituce budou muset upravit své studijní plány tak, aby odrážely měnící se požadavky trhu práce a připravily studenty na kariéru ve světě, kde bude AI všudypřítomná.

Vyrovnají se s nastíněnými změnami učitelé? Není to pro ně příliš velká výzva?

Levná a snadno dostupná AI také výrazně promění roli učitele. Místo pouhého předávání znalostí se učitelé stanou mentory a průvodci, kteří studentům pomáhají rozvíjet dovednosti potřebné pro efektivní využívání AI. Budou muset být schopni využívat AI nástroje pro analýzu studentských dat, identifikaci problematických oblastí a poskytování cílené zpětné vazby. Zároveň budou hrát klíčovou roli při rozvoji měkkých dovedností, jako je empatie, sociální inteligence a schopnost vést a motivovat ostatní – tedy vlastností, jež budou v době levné AI stále vysoce ceněné.

Jaký podle vás bude největší přínos pro studenty?

Komoditizace AI s sebou přinese i řadu etických a společenských výzev. S tím, jak se inteligence stane levnou a snadno dostupnou, bude třeba zajistit, aby byla využívána odpovědně a ve prospěch celé společnosti. Školy budou hrát klíčovou roli při vštěpování etických principů a hodnot, které budou řídit vývoj a aplikaci AI. Studenti se budou muset naučit kriticky hodnotit dopady AI na společnost a aktivně se podílet na tvorbě politik, jež zajistí, aby přínosy této technologie byly spravedlivě rozděleny.

Jakým způsobem nástup umělé inteligence ve školství změní současnou tvář vzdělávání?

Aby vzdělávací instituce uspěly v této rychle se měnící realitě, budou muset úzce spolupracovat s průmyslem, vládami a občanskou společností. Bude třeba vytvořit nová partnerství a aliance, které umožní sdílení zdrojů, expertíz a nejlepších praxí. Školy budou muset být flexibilní a připravené neustále inovovat a přizpůsobovat se měnícím se potřebám studentů a společnosti. Pouze tak budou schopny plně využít potenciál levné a všudypřítomné AI pro zlepšení kvality a dostupnosti vzdělávání.

Zní to nádherně, ale nepřinese používání umělé inteligence ve školství také nějaké komplikace, problémy?

Nástup levné a snadno dostupné AI v následujících dvou letech zcela změní tvář vzdělávání. Přinese obrovské příležitosti pro demokratizaci přístupu ke kvalitnímu vzdělávání, transformaci obsahu a struktury výuky a proměnu role učitele. Zároveň však přinese i řadu etických a společenských výzev, jež bude třeba řešit. Aby školy a univerzity v této nové realitě uspěly, budou muset projít zásadní obměnou a naučit se efektivně spolupracovat s AI. Pouze tak budou schopny připravit studenty na svět, ve kterém bude inteligence levná a všudypřítomná komodita.

Zdroje: Kaspar PR, Apertia Tech

Tagy

▼-1%
1 den
▼-0.33%
1 týden
▲+4.15%
1 měsíc
▲+32.76%
1 rok
Akcioměr 40.68%
info
▲+1.13
1 den
▲+4.6
1 týden
▼-8.17
1 měsíc
▼-7.04
1 rok
Index stresu 40.57
info
Naše zprávy najdete i na sítích
FCB, Twitter, LinkedIn