Čínská šelma Temu na lovu: Přežijí tradiční maloobchody?
foto: Kha Ruxury / Pexels/Kočka v kostýmu čínského draka (ilustrační foto)
Chcete sadu šroubováků do 50 Kč nebo notebook do dvou set? Ano, i takové nabídky lze nalézt na čínském gigantovi Temu. Maloobchodníci a kamenné prodejny s drobným zbožím jen těžko dokáží konkurovat těmto nízkým cenám. Jejich přežití však závisí na nás všech.
Reklamy na čínského e-commerce giganta Temu jsou téměř všudypřítomné. Různé druhy videí s velmi zvláštním scénářem namluvené umělou inteligencí se mi objevují téměř před každým videem na platformě YouTube a to navíc ještě podle jazyka země, ve které se zrovna vyskytuji. Určitě jste také zaznamenali, že když ve vašem prohlížeči vyhledáváte doplněk do domácnosti, oblečení nebo nějakou drobnou elektroniku, mezi známými značkami a online prodejci na vás vždy vyskočí také produkty právě od Temu, které mají navíc v porovnání s jiným zbožím někdy až mnohonásobně nižší cenu.
Temu útočí na konkurenci nízkými cenami i obrovským množstvím nabídky
Právě velmi nízká cena v kombinaci s dopravou zdarma a všudypřítomnou agresivní marketingovou kampaní jsou dohromady právě oním tajným receptem na úspěch Temu, který tuto e-commerce značku jen za dva roky její existence vynesel do výšin úspěchu. Podle technologického magazínu Wired se výška zisku Temu jen za 2024 mohla pohybovat okolo 50 miliard dolarů, což je přibližně 1,2 bilionů Kč. Pro porovnání mají podobný roční zisk společnosti jako japonská automobilka Nissan nebo Volvo. Temu je však ve srovnání s těmito značkami na trhu jen velmi krátkou dobu a oproti předchozímu roku se navíc jeho zisk podle Wired až ztrojnásobil.
Čínský Temu válcuje konkurenci v USA
V České republice i přesto, že se společnost těší široké oblibě, ještě nejsme schopni plně zaznamenat vliv na chování spotřebitelů. Jistým návodem pro nás však může být situace, ke které v posledním roce vlivem čínských e-commerce společností dochází především v dalších evropských zemích a USA. Emily Stewart z Business Insider popisuje, jak právě bezkonkurenčně nejnižší cena výrobků na Temu a Shein během dvou posledních let ve spojených státech mohla vést ke krachu značek jako Forever21, které byly založeny na stejné obchodní strategii nebo prodávají podobný sortiment jako čínský giganti.
Nejen Temu, ale i další vlivy ovlivňují krachy maloobchodů a kamenných prodejen
Jen za rok 2024 bylo po celých Spojených státech zavřeno více než 7300 kamenných obchodů založených na prodeji maloobchodního zboží, což bylo o 30 % více než v předchozím roce. Jen od začátku roku 2025 bylo nuceno zavřít dalších 3000 obchodů, což naznačuje jasný pokračující trend, který navíc narůstá a bude znamenat ještě větší důsledky. Podle Stewart samozřejmě nejsou na vině pouze čínské e-commerce platformy, ale ty spíše přispěly k již stávajícím problémům společností čelícím špatnému managementu nebo upadání jmen značek. I přesto si však jen za dva roky existence podle BACKLINKO dokázal Temu získat 17% podíl na trhu s americkým levným zbožím.
Ani kontroverze Temu spojené se zneužitím dat nedokáže odrazit zákazníky
Trend růstu Temu jak se zdá navíc již nedokáže zastavit ani ostrá kritika týkající se obchodních praktik společnosti, jejího zacházení se svými zaměstnanci, ničení životního prostředí nebo možné zneužívání dat svých zákazníků. Ty totiž nezajímá, že množství pracovníků v čínských továrnách, kteří pro Temu dodávají produkty, pracuje za mzdu hluboko pod životní úrovní, nebo, že data zákazníků mohou být v nebezpečí, jelikož aplikace Temu nabízí množství skrytých funkcí, které připomínají malware nebo spyware.
Psali jsme
Chytré hodinky za 300 Kč, nový počítač pod 3000 Kč nebo projektor pod 1500 Kč: to jsou některé z velmi levných produktů nabízených na čínské…
Samotný počet stažení aplikace nebo množství nákupů se totiž s každým měsícem zvyšuje. Zatímco na konci roku 2023 mělo Temu podle dat BACKLINKO měsíční návštěvnost okolo 420 milionů, o rok později v prosinci 2024 čínský e-commerce překonal hranici 750 milionů návštěv. Zákazníci Temu jsou tak bezesporu okouzlení velmi nízkou cenou produktů a jejich širokým výběrem, kterému žádný jiný eshop nebo kamenný obchod nedokáže v žádném případě konkurovat.
Rozpínání Temu v Česku nic nezastaví. Nebo?
Vzhledem k těmto informacím se proto nabízí otázka, kdy a jak se Temu v budoucnu promítne také na obchodech s užitkovým zbožím také v naší české kotlině. Plošné zavírání obchodů, které nyní probíhá v USA, sice vypadá na první pohled velmi děsivě, ale je nakonec jen na nás, konzumentech, zda budeme mít stejné chování jako Američané. Záleží totiž vždy na preferencí konečných zákazníků a tom, jaké produkty preferují. Pokud budeme směřovat spíš ke konzumu a budeme se obklopovat levnými nekvalitními výrobky výrobky, které budeme neustále obměňovat, jako je tomu u Američanů, čínskému drakovi Temu se rozhodně nevyhneme.
Autor: Jan Evím