Radikální změna v Číně: má o 80 % míň turistů
foto: ELG21/Pixabay/Velká čínská zeď
Cestovní ruch v Číně se stále plně nevzpamatoval z pandemie Covidu-19 a hlásí velké ztráty. Ty se však neprojevují na přísunu peněz turismu v Číně. Kde je zakopaný pes?
Pandemie Coronaviru navždy změnila ekonomiku celého světa nejen tím, že dohnala množství společností a menších firem ke krachu, ale také donutila země k přehodnocení svých dodavatelských řetězců. Ze všech druhů průmyslů však pandemická opatření, která šla ruku v ruce se zavřenými obchody a restauracemi, omezováním shromažďování na veřejnosti nebo tvrdými opatřeními v dopravě, pocítil hlavně turismus. Podle dat Statista byl turismus v letech 2020 a 2021 jen na jedné třetině oproti roku 2019 a úbytek turistů zaznamenaly všechny regiony světa.
Psali jsme
Turistická sezóna je za rohem a výběr ubytování hledání správného a levného ubytování bude pro většinu z nás nosným tématem příštích týdnů. Čím…
Z pandemie se oklepal turismus po celém světě až na jednu výjimku
Ekonomika cestovního ruchu se začala zvedat až teprve v posledních dvou letech. V minulém roce jsme se dostali celosvětově opět na stejná čísla jako před pandemií, protože v roce 2024 cestoval podobný počet turistů jako v roce 2019. Po dvou letech pandemie se kromě turismu velmi překvapivě vrátil na svou původní úroveň také poměr peněz z turismu vůči HDP většiny států s jednou zajímavou výjimkou. Ze všech zemí světa cestovní ruch podle Statisty přispívá nejvíce do ekonomiky ve Spojených státech, které v roce 2023 zaznamenaly oproti roku 2019 přírůstek až o 100 milionů dolarů.
Druhou velmocí cestovního ruchu je po Spojených státech z hlediska výnosů z turismu dlouhodobě Čína, avšak právě ta je onou zajímavou výjimkou. Narozdíl od USA totiž poměr peněz z cestovního ruchu mezi roky 2019 a 2023 nevzrostl nebo se nesrovnal, ale naopak klesl a to téměř až o jednu čtvrtinu z 1,7 miliard dolarů na 1,3 miliardy. Jak se tedy stalo, že se z Číny stal turistický otloukánek? Důvodů pro vysvětlení tohoto fenoménu je hned několik.
Cestovní ruch v Číně
Pokles výnosů z turismu v Číně by se samozřejmě dal vysvětlit tím, že k němu došlo kvůli nepříliš lichotivé nálepce Číny jako „původce světové epidemie", avšak toto zdůvodnění není celou pravdou. Čína je opravdu vzhledem k pandemii pro turisty méně atraktivní, protože podle informací travelwithgreens.com, v roce 2019 asijský stát navštívilo zhruba 162 milionu turistů, zatímco v roce 2023 pouze 35,5 milionu. V porovnání tak po pandemii navštívilo Čínu až o 80 % zahraničních turistů méně než před Covidem-19. I přesto, že je tento pokles významný, neodrazil se až tak zásadně na zisku z turismu zmíněném výše. Jak je to možné?
Zahraniční turisté pro každou zemi nejsou totiž jedinými návštěvníky, ale značnou část z turismu tvoří především také vlastní občané země. Tento případ je možné vidět především na povaze turismu v USA a vše nasvědčuje tomu, že tuto taktiku nejspíš zvolili i Číňané. Před začátkem pandemie Covidu-19 se zdálo, že Čína je v podstatě jednou z velmocí cestovního ruchu a na čínské turisty bylo především v centru velkých světových měst možné narazit téměř všude. Časy se ale mění. Podle všeho totiž Číňané na svět spíše zanevřeli a začali se orientovat na jiné turistické destinace přímo u sebe doma. V souvislosti s těmito informacemi se proto nabízí otázka, proč Číňané změnili svoje chování a nyní se orientují spíše na svou domovinu. Podle stránky Panda!Yoo se nejdná pouze o reakci spojenou s pandemií a za poklesem cestování do zahraničí stojí kulturní, ekonomické i politické faktory.
Čínští turisté necestují do zahraničí, může za to také strach
Číňané tedy pořád mají chuť k cestování, jen trochu jinak. Když se nad tím zamyslíme, tento postup dává smysl. Je totiž rozumné přestat cestovat do cizích zemí a podporovat tak ekonomiku ostatních, když své finanční prostředky můžeme investovat přímo do své domoviny. Čína navíc rozhodně není zemí, která by neměla co nabídnout. Na své si přijdou milovníci přírody, architektury, ale i technologie. Jak uvádí Panda!Yoo, Číňané omezili cestování do zahraničí i kvůli obavám o svou bezpečnost. Můj kamarád mi vyprávěl příběh o svém známém z Číny, který to potvrzuje. Když navštívíte Prahu, vždy zde potkáte mnoho turistů z Asie. Praha byla pro Asiaty dlouho považována za velmi bezpečné město, ale v posledních letech se prý tento názor změnil.
Je tedy otázkou, zda Číňané v budoucnu opět otevřou své peněženky ostatním státům a podpoří tak jejich turismus. Vše však nasvědčuje naopak tomu, že trendy spojené s obavami čínských turistů o svoje bezpečí v zahraničí budou i nadále přetrvávat. Investice do vlastní ekonomiky v podobě vyššího cestování po vlastní zemi je rozhodně dobrou volbou, avšak nikoli dlouhodobou. Čína by se proto na tento trend určitě neměla a ani nemůže spoléhat, protože naopak otevřenost a snaha o normalizaci vztahů může do budoucna omezit stereotypy jak Číňanů tak i zbytku světa.